Publication

International investments to Ukraine: contra spem spero or what prevents the investment attractiveness of Ukraine?

22/11/2012

(The article is available in Ukrainian only)
 
Несприятлива фінансово-економічна ситуація в Україні, адміністративні механізми наповнення бюджету, відсутність фіскальної стабільності, зародковий стан фондового ринку України, корупція та 152 місце серед 183 країн за критерієм інвестиційної привабливості - все це далеко не всі, але одні з найвагоміших факторів, які спричинили значне скорочення іноземних інвестицій в України в останні роки.

На превеликий жаль політика відкритості та підвищення довіри інвесторів до України останнім часом не була в пріоритетах державних органів влади.

Разом з тим, варто констатувати, що національне законодавство в сфері регулюванні іноземних інвестицій декларує захист та усіляке сприяння іноземним інвестиціям, встановивши державні гарантії захисту іноземних інвестицій, звільнення від сплати ввізного мита товарів, що ввозяться на митну територію України іноземними інвесторами відповідно до Закону України "Про режим іноземного інвестування" на строк не менше трьох років, їх першочергове митне оформлення, спрощення наприкінці 2010 року процедури здійснення іноземних інвестицій в грошовій формі та повернення іноземної інвестиції, прибутків, доходів та інших коштів, одержаних іноземним інвестором від інвестиційної діяльності в Україні.

На превеликий жаль, незважаючи на постійний акцент законодавця на захисті та відстоюванні інтересів інвесторів за останні роки обсяги активному залученню іноземних інвестицій.

17 грудня 2012 року набуде чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної реєстрації іноземних інвестицій» від 24 травня 2012 року № 4835-VI, який передбачає внесення змін до статті 395 Господарського кодексу України та до ст.ст. 1 та 13 Закону України «Про режим іноземного інвестування», якими запроваджується зміна строку державної реєстрації (перереєстрації) іноземних інвестицій та її анулювання (Закон № 4835-VI).

Реєстрація іноземних інвестицій сьогодні

Наразі порядок державної реєстрації іноземних інвестицій регулюється Господарським кодексом України, Законом України «Про інвестиційну діяльність» від 18 вересня 1991 року № 1560-XII, Законом України «Про режим іноземного інвестування» від 19 березня 1996 року № 93/96-ВР, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про порядок державної реєстрації іноземних інвестицій» від 07 серпня 1996 року № 928.

Чинна редакція Закону України «Про режим іноземного інвестування» встановлює, що державна реєстрація іноземної інвестиції здійснюється Урядом Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями протягом трьох робочих днів після фактичного їх внесення.

Законом № 4835-VI встановлюється, що зазначений строк буде збільшений до семи календарних днів.

Перша редакція Закону № 4835-VI також містила положення про збільшення терміну подання інвестором документів для державної реєстрації іноземних інвестицій до 30 календарних днів після їх фактичного внесення замість 3 днів, які встановлені чинною редакцією Закону України «Про режим іноземного інвестування».

Разом з тим це положення зникло з редакції Закону № 4835-VI, підписаної Президентом України. Отже, позитивний ефект, задекларований авторами Закону № 4835-VI зведений нанівець, оскільки передбачає пролонгацію строку реєстрації іноземної інвестиції виключно для органу реєстрації, а не пролонгацію строку, протягом якого іноземний інвестор може звернутися із заявою про реєстрацію іноземної інвестиції до органу реєстрації. Навряд чи запропоновані зміни можуть вважатися суттєвим вдосконалення інвестиційної політики в Україні та сприятимуть покращенню умов здійснення інвестиційної діяльності для іноземних інвесторів, як це було задекларовано суб’єктами законодавчої ініціативи.

Законом № 4835-VI встановлюється, що перереєстрація іноземної інвестиції у зв'язку із зміною власника такої інвестиції проводиться шляхом скасування попередньої державної реєстрації іноземної інвестиції та здійснення заходів щодо нової державної реєстрації іноземної інвестиції. Наразі Положення про порядок державної реєстрації іноземних інвестицій визначає, що за бажанням інвестора іноземні інвестиції можуть бути перереєстровані в разі їх фактичного внесення, однак, не визначає порядок такої перереєстрації. Потрібно визнати, що запропоновані зміни не є революційними та потребують внесення змін до Положення про порядок державної реєстрації іноземних інвестицій в частині врегулюванні процедури такої перереєстрації.

Реєстрація іноземної інвестиції: кому це потрібно?

Відповідно до чинного законодавства державна реєстрація іноземних інвестицій незалежно від форми їх здійснення (грошовій або майновій) не є обов’язковою в Україні, а у випадку проведення державної реєстрації за рішенням іноземного інвестора така реєстрація не є дозвільною (погоджувальною) процедурою відповідно до законодавства про дозвільну систему у сфері господарської діяльності та може фактично здійснюватися без такої реєстрації.

Наразі реєстрація іноземної інвестиції не є актуальною в Україні за виключенням випадків внесення майнової іноземної інвестиції, оскільки відповідно до положень Митного кодексу зареєстрована іноземна інвестиція в майновій формі звільняється від сплати ввізного мита за умови ввезення її на територію України на строк не менше трьох років.

Незважаючи на те, що чинне законодавство передбачає досить простий порядок здійснення іноземних інвестицій та відсутність вимоги щодо їх обов’язкової державної реєстрації, це не сприяє активності іноземних інвесторів, адже основними чинниками, які визначать привабливість тієї чи іншої країни для інвестування є її політико-економічна стабільність, фіскальний режим та методи адміністрування податків, прозорість правового регулювання в державі.

Порядок іноземного інвестування є одним з таких, що досить часто змінюється.

Так, наприкінці 2010 року змінами до Закону України «Про режим іноземного інвестування» була запроваджена обов’язкова державна реєстрація іноземних інвестицій. Державна реєстрація іноземних інвестицій в грошовій формі була віднесена до компетенції Національного банку України та повинна були здійснюватися іноземним інвестором протягом 30 днів с моменту її здійснення.

Однак, через популізм зазначеної норми та не затвердження НБУ порядку реєстрації іноземної інвестиції в грошовій формі, ця ініціатива, запроваджена як один із заходів подолання світової фінансової кризи, так і не була запроваджена (НБУ відмовляв усім іноземним інвесторам в реєстрації, посилаючись не некомплектність поданих документів до скасування вимоги про обов’язковість реєстрації змінами до Закону України «Про режим іноземного інвестування»).

Маємо надію, що сьогодні, коли фінансово-економічна ситуація в країні далеко не найкраща, і інвестиційний клімат залишає бажати кращого, законодавчий орган та уряд не будуть вдаватися до таких неефективних механізмів, як запровадження обов’язкової державної реєстрації іноземних інвестицій та ускладнювати життя існуючим та потенційним іноземним інвесторам.

Author: Oksana Krasnokutska

What's new?

Most important updates in your mail.

similar publications

21/04/2020

Q&A about Corporate reorganisations in Ukraine 2020

Volodymyr Igonin