Україна впевнено крокує шляхом послаблення регуляторного навантаження на господарюючих осіб, що відповідає обіцянкам політиків, які прийшли до влади після Майдану. Ще наприкінці січня Кабінет Міністрів України постановою "Деякі питання дерегуляції господарської діяльності" вніс зміни в законодавство в аграрній, видобувній сферах, щодо працевлаштування іноземців і осіб без громадянства та скасував низку застарілих актів з питань видачі дозволів. З 05 квітня 2015 р. набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)". Пропонуємо короткий огляд найбільш цікавих його новел.
Земельні питання:
- узаконено можливість використання юридичними особами земель особистого селянського господарства та фермерського господарства для товарного сільськогосподарського виробництва без зміни цільового їх призначення, чим усунуто розбіжність між практикою, що склалася, і буквою закону;
- встановлено мінімальний строк оренди 7 років для земель товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства. Натомість, скасовано обов’язок дотримання сівозміни і підготовки відповідних проектів, які практично так і не були широко запроваджені;
- перелік істотних умов договору оренди землі зменшено до трьох: об’єкт – кадастровий номер, місце розташування, розмір ділянки, строк та плата із зазначенням індексації, способу, строків та умов розрахунків, порядку перегляду та відповідальності за несплату. Також скасовано невід’ємні додатки до договору. Сподіваємося, що це зменшить коло підстав для оскарження договорів оренди землі та спростить їх укладання;
- також врегульовано момент передачі земельної ділянки: більше немає необхідності складати окремий акт приймання-передачі, а момент передачі визначається моментом державної реєстрації права користування;
- право на розміщення тимчасових споруд і малих архітектурних форм віднесено до земельного сервітуту. Тобто, тепер таке право може бути встановлене договором, законом, заповітом або рішенням суду та виникає з моменту його державної реєстрації.
Аграрна сфера:
- скасовано цілу низку раніше обов’язкових дозволів, сертифікатів і погоджень, серед яких:
а) дозвіл на ввезення тварин, продуктів тваринного походження, репродуктивного матеріалу, біологічних продуктів, патологічного матеріалу, ветеринарних препаратів, субстанцій, кормових добавок, преміксів та кормів;
(б) обов’язкова сертифікація засобів захисту рослин;
(в) експлуатаційний дозвіл для виробництва молока, молочної сировини та молочних продуктів;
(г) висновок щодо відповідності товарної біржі вимогам стосовно надання послуг з укладення та реєстрації угод купівлі-продажу сільськогосподарської продукції і продовольства для державних та регіональних потреб, погашення податкової заборгованості, з укладення та реєстрації зовнішньоекономічних контрактів;
(ґ) встановлення зон виробництва органічної продукції та сировини;
(д) план про перехід на виробництво органічної продукції;
(е) висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на фасовану питну воду; тощо;
- задля наближення правового регулювання України до вимог Європейського Союзу, встановлено спрощений порядок отримання в Україні сертифіката відповідності для органічної продукції (сировини), сертифікованої в країнах ЄС;
- посилено захист прав інтелектуальної власності виробників пестицидів і агрохімікатів від їх порушення недобросовісними особами, які здійснюють діяльність у сфері захисту рослин, та встановлено більш жорсткі вимоги до експериментальної реєстрації пестицидів і агрохімікатів.
Нерухомість і будівництво:
- наймачу надано право на переобладнання (перепланування) жилого будинку чи приміщення без втручання в несучі конструкції та інженерні системи загального користування. Якщо ж змінюється площа, кількість чи склад приміщень, потрібна згода наймодавця. По завершенні робіт, введення в експлуатацію не вимагається;
- органам місцевого самоврядування надано право в разі неспроможності забудовників продовжувати будівництво багатоквартирних житлових будинків, що споруджуються із залученням коштів фізичних осіб, самим організувати роботу із завершення будівництва;
- обов’язок отримання погодження на розміщення реклами на пам’ятках національного та місцевого значення, в межах їх охоронних зон, історичних ареалів населених місць покладено на орган, який видає дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.
Адміністративні послуги, державна реєстрація осіб і прав:
- створено законодавче підґрунтя для делегування повноважень з надання деяких адміністративних послуг особам, які не є органами державної влади чи місцевого самоврядування. Зокрема, це може стосуватися державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, тощо. Державні органи не будуть надавати послуги, делеговані центрам надання цих послуг, крім випадку подання запитів через Єдиний державний портал адміністративних послуг;
- переглянуто розміри адміністративних зборів – тепер їх визначено у відсотках від мінімальної заробітної плати. Наприклад: 5% за державну реєстрацію юридичної особи та 10% за реєстрацію права власності на земельну ділянку;
- дозволено для ідентифікації під час провадження господарської діяльності та відкриття рахунку в банку використовувати інформацію, а не виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. Зокрема, банки можуть отримати її в електронному вигляді в режимі реального часу. Органи державної влади та місцевого самоврядування, в т. ч. суди, отримують таку інформацію виключно в електронній формі.
Інші зміни:
- тимчасове вилучення електронних інформаційних систем та їх частин – комп’ютерів, серверів, жорстких дисків тощо, мобільних терміналів, під час обшуку чи огляду можливе лише для вивчення фізичних властивостей, які мають значення для кримінального провадження, і лише якщо вони безпосередньо зазначені в ухвалі суду. Без вилучення та спеціального зазначення в ухвалі суду може зніматися лише копія інформації. Сподіваємося, що це має запобігти зловживанням повноваженнями вилучати елементи телекомунікаційної інфраструктури з метою тиску на суб’єктів підприємництва, що іноді має місце;
- скасовано необхідність експертизи органами гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду та дозволу на промислові випробування дослідного й експериментального устаткування;
- скасовано необхідність атестації виробництва (та фахівців) підприємств, що здійснюють переробку, утилізацію або знищення вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції.
Згаданим вище законом внесено багато інших змін у понад 35 законодавчих актів. На Ваш запит ми готові більш глибоко вивчити зміни, які стосуються саме Вашої діяльності, щоб запропонувати Вам нові можливості щодо спрощення саме Ваших підходів до ведення справ, які відкриває новий закон та інші законодавчі акти, прийняті нещодавно.
Ключовы контакти:
Олександр Бородкін, партнер
Володимир Ігонін, радник