26 січня 2016 року Верховна Рада України прийняла законопроект № 2168а, який передбачає довгоочікуване вдосконалення системи контролю за концентраціями суб’єктів господарювання («Закон»).
Окрім змін, пов’язаних з підвищенням плати за подання заяви, відміною порогу на основі ринкової частки та запровадженням такої підстави для відмови у розгляді заяви як нерозкриття кінцевих власників учасників концентрації, найсуттєвішими удосконаленнями, звичайно, є: істотна зміна системи порогів, запровадження спрощеної процедури розгляду заяв, встановлення інституту консультацій з Антимонопольним комітетом України («АМК»), а також розширення регулювання інституту добровільних зобов’язань учасників концентрації (так звані «remedies»).
Найсуттєвіші зміни у контролі за концентраціями, запроваджені Законом, можна коротко описати наступним чином.
А. Пороги
Нова система порогів передбачає значне підвищення їх показників, а також запроваджує два альтернативні підходи до встановлення факту їх досягнення:
|
Усі учасники | Один із учасників | Група Продавця чи один із засновників створюваного суб’єкта господарювання | Будь-який інший учасник |
Активи/Продажі (євро) | 30 млн у світі (замість 12 млн зараз) |
4 млн в Україні (замість 1 млн зараз) |
- | 4 млн в Україні (замість 1 млн у світі зараз) |
АБО (абсолютно новий підхід) |
||||
Активи/Продажі (євро) |
- | - | 8 млн в Україні (активи або продажі) |
150 млн у світі (лише продажі) |
Усі вказані порогові показники так само розраховуватимуться за фінансовий рік, що передує року подачі заяви, за офіційним курсом Національного банку України, встановленим на останній день такого фінансового року.
Б. Консультації
Заявники можуть звертатися за наданням АМК консультацій щодо інформації та документів, які є необхідними для розгляду заяви. Такі консультації можуть проводитися на будь-якому етапі подання чи розгляду заяви в АМК.
В. Спрощена процедура
Спрощена процедура, яка передбачає можливість розгляду заяви протягом 25 (двадцяти п’яти) днів з моменту її надходження до АМК, можлива у разі, якщо:
(i) лише один учасник концентрації здійснює діяльність в Україні;
(ii) сукупна частка учасників концентрації на одному й тому самому ринку не перевищує 15 %;
(iii) сукупні частки учасників концентрації на безпосередньо суміжних ринках не перевищують 20 %.
Г. Добровільні зобов’язання
У разі встановлення АМК підстав для заборони концентрації, наприклад, у випадку монополізації ринку чи завдання іншої шкоди конкуренції, він повідомляє про це учасників концентрації та надає їм 30-ти денний строк для подання ними пропозицій щодо взяття на себе добровільних зобов’язань («remedies»), які усунуть можливі негативні наслідки концентрації, та за умови виконання яких, АМК надасть необхідних дозвіл на концентрацію.
Закон набирає чинності через 2 (два) місяці після його опублікування. Сумнівів у тому, що Президент підпише Закон, немає, а тому можна очікувати, що він набере чинності вже у квітні цього року.
Не зважаючи на те, що Закон безперечно вдосконалює систему контролю за концентраціями суттєвим чином, виводячи з-під такого контролю більшість іноземних («foreign-to-foreign») транзакцій, зокрема тих, що майже не впливають на конкуренцію в Україні, ми очікуємо, що концентрації, які все ще потребуватимуть дозволу, будуть набагато глибше та ретельніше вивчатися АМК. У свою чергу, це передбачає необхідність професійного юридичного супроводу, зокрема, структурування угод та виконання нових вимог процедури отримання попередніх дозволів на концентрації.
Автори: Ганна Сісецька, Микола Бойчук