публікації

НАБУ, втручаючись у господарський процес, намагається бути державним "колектором"

08/07/2021

— Довгий час Ви працювали у власному адвокатському бюро, а близько 2 років тому перейшли з командою у ЮФ «Василь Кісіль і Партнери». Це позначилось на Вашій професійній діяльності?

— Основна відмінність полягає в тому, що у великій фірмі набагато довший і складніший процес перевірки конфлікту інтересів. Маючи у складі бюро 5–6 юристів, ти знаєш усіх своїх клієнтів напам'ять, що відразу дає зрозуміти, чи можеш ти представляти того чи іншого клієнта. Крім того, у великій компанії ти маєш певний обмін клієнтами між практиками або працюєш над спільними проєктами. Але говорячи саме про зміни у роботі в якості адвоката, нічого не змінилось, адже суть залишилась та сама.

— Як Ви оцінюєте якість слідства у топ-корупційних справах і роботу таких нових органів, як НАБУ, САП? З чим доводиться стикатися на практиці?

— Якщо почати з НАБУ і САП, то я не прихильник того, що «вони мають бути стерті з лиця землі». Я прибічник поміркованої думки, що ці інституції мають право на існування. Є питання саме до якості їх роботи, адже якщо Національній поліції і СБУ потрібне тотальне перезавантаження для нормального функціонування, то НАБУ і САП ще мають шанс пройти етап становлення і працювати ефективно як нормальний правоохоронний орган. Найголовніше для цього — своєчасно проаналізувати і виправити допущені у процесі їх роботи помилки для запобігання укоріненню низки негативних моментів, які довгий час існують у тих же поліції, СБУ чи прокуратурі. Просто може настати час, коли кількість помилок призведе до того, що шляху назад уже не буде. Мова не тільки про виявлення таких недоліків судами — життєво необхідно, щоб система цих органів самостійно виявляла і виправляла такі помилки. Особливо, коли такі інституції тільки починають працювати.

— Про які помилки йдеться?

— Наразі антикорупційні органи часто відкривають кримінальні провадження стосовно випадкових людей. Наприклад, справа стосовно колишнього голови Державної продовольчо-зернової корпорації України (ДПЗКУ) Валерія Томіленка чи екс-міністра інфраструктури Володимира Омеляна. Діють за дивною логікою: якщо чиновник — значить, корумпований.

У випадку Томіленка (його справа була зареєстрована НАБУ за No14) мова йде про звичайні господарські правовідносини, де ДПЗКУ уклала контракт на постачання зерна, який вчасно не був виконаний. У подальшому ДПЗКУ звернулась до господарського суду, який спочатку зобов’язав боржників виконати поставку зерна. Вони зерна не мали через посуху, тому в подальшому суд змінив спосіб виконання договору на виплату коштів, які були повернуті боржниками у повному обсязі. Здавалось би, на цьому все закінчилось, тим паче, що гроші витягли з проблемних банків, які в подальшому припинили існування.

Однак НАБУ затримало Томіленка і двох директорів приватних компаній, які були боржниками. Їм інкримінуються розтрата та привласнення державного майна в особливо великих розмірах. При тому, що слідство дивним чином так і не вказало, яку саме вигоду з цього «привласнення» мали Томіленко і ті два директори. Тобто це «корисливий» злочин, вчинений без отримання будь-якої вигоди та навіть корисливого умислу, коли люди нічого не отримали, а держава нічого не втратила, а навпаки, заробила. Нонсенс! Тим не менш, справа дійшла до ВАКС. Таким чином решті дають сигнал: нічого не роби, і тобі за це нічого не буде. Намагаєшся врятувати державні кошти з проблемного банку — будь готовий до кримінального провадження і обвинувального вироку.

У мене є й інші справи, де фактично йде підміна понять, а НАБУ, втручаючись у господарський процес, намагається виступати «колектором» на боці держави, тобто бере на себе функцію, абсолютно не властиву правоохоронним органам.

Така ж справа, та ще більш публічна (до якої я не маю відношення), — з Володимиром Омеляном, який, перебуваючи на посаді міністра інфраструктури і транспорту, знизив портові збори.  Цікаво, що ніхто з правоохоронців не каже, що екс-міністр отримав з цього якийсь зиск. Але логіка так само проста і хибна: він знизив збори — значить, держава не отримала прибуток на певну суму. У той час, як, наприклад, Американська торгово-промислова палата чи Європейська бізнес-асоціація радо вітали такий крок Омеляна, називаючи це покращенням інвестиційного клімату в Україні. Але НАБУ побачило в цьому корисливий умисел Омеляна, який так само, як і по тому ж Томіленку, навіть не був доведений.

Якщо ми, з одного боку, намагаємось посадити одних керівників за те, що вони вчасно не виконали умови контракту, а з іншого — хочемо посадити інших, які робили певні кроки для покращення інвестклімату, нехай і в короткостроковій перспективі з втратою прибутків до держбюджету, звичайно, це не додає ані віри в правоохоронні органи, ані привабливості тому ж інвестиційному клімату в країні. Тобто людям дають сигнал: нічого не роби, обкладись папірцями, і все в тебе буде нормально, у найгіршому випадку можуть інкримінувати «недбалість». Або роби активні кроки, як в історії з тим же Томіленком, але будь готовий до того, що за тобою прийдуть вже з більш суворою статтею...

На мою думку, такі структури, як НАБУ і САП, повинні займатись виявленням схем розкрадання бюджету, незаконного збагачення саме діючих, а не тільки колишніх керівників (з цим справлялись МВС, СБУ, ГПУ), а не ганятись за людьми, які здійснювали абсолютно чіткі та зрозумілі господарські правочини. На мій погляд, нові правоохоронні органи з великим азартом діють за логікою старих: як тільки хтось стає колишнім, на нього відразу починається полювання. З позитивних моментів: я не чув жодної історії, де б НАБУ закривало кримінальні провадження (інше питання, чому вони з’явились) за гроші, або щоб проведення його детективами обшуку перетворювалось на пограбування.

— Як так сталося? Адже до НАБУ начебто набрали нових людей на відкритих конкурсах, все було прозоро й ефективно...

— По-перше, в НАБУ потрапили різні люди. І колишні поліцейські, прокурори, і навіть державні інспектори податкових органів, які славляться своєю «чесною» роботою на благо держави. Щодо САП, то туди перейшли працювати все ті ж прокурори, які зберегли інституційну пам'ять старої системи. А детектив чи слідчий без прокурора майже нічого самостійно зробити не може.

По-друге, НАБУ часто намагається йти простішим шляхом: бере господарський договір, який не виконаний, і робить з цього якийсь злочинний умисел, не вникаючи до кінця в суть справи. У мене, наприклад, є ще одна справа, де 5 особам інкримінують розтрату коштів держави при тому, що ніхто жодної копійки на цьому не заробив. У чому може бути мотив людей просто розтратити державні гроші? Це означає, що тут відсутній склад злочину, або НАБУ і САП просто не зробили свою роботу до кінця. Вони мали виявляти корупційні складові, схеми, а вже потім, ґрунтуючись на цьому, доводити вину. Не можете довести вину —закривайте справу. Все просто.

— Але у тій же справі Томіленка прокуратура наголошує, що лише після відкриття кримінального провадження НАБУ паралельно був запущений процес повернення коштів до держбюджету за невиконані договори.

— Навіть якщо йти за такою логікою, це означає, що вони справді вважають себе «державними колекторами»: або плати борг, який ми тобі виставили, або потрапиш до СІЗО. До того ж, це не відповідає дійсності, адже позов до господарського суду подавала ДПЗКУ, а не НАБУ. Навіть якщо слідувати логіці НАБУ, то хіба воно повідомляє когось про відкриття кримінального провадження? Нікого.

А як же таємниця слідства? При тому, що на час відкриття кримінального провадження Томіленко вже не мав жодного відношення до ДПЗКУ. Навіть якщо щось співпадає в часі, це не свідчить про зв'язок, тим паче, причинно-наслідковий. Однак там, де немає доказів, часто щось додумується, замість реального зв’язку враховують гіпотетичні можливості «могло би бути...»

— Чи правда, що в Україні суто господарські справи частіше стали перекваліфікувати в кримінальні?

— Така тенденція поки що повальна. Якщо ми говоримо про WCC, чим я займаюсь, то дуже часто в основі їх лежать господарські правовідносини, яким у нас надали такого забарвлення. Якщо взяти зріз справ, які НАБУ направляє у ВАКС, то найчастіше інкримінується умисел — порушення внутрішнього порядку укладання договору при тому, що внутрішні документи не мають законодавчої сили. Ще в одній моїй справі боржник вчасно не повернув кредитні кошти в «Ощадбанк», а для НАБУ це вже крадіжка грошей. За такою логікою усім, у кого є непогашені кредити в державних банках, треба готуватись, що до них прийдуть. Але ж злочин від господарських правовідносин відрізняє те, що завжди має умисел, попередню змову. І саме це має бути доведено!

У нас часто-густо формулювання виглядає так: «У невстановленому місці в невстановлений час невстановлені особи, матеріали щодо яких виокремлені в інші кримінальні справи...» Часто НАБУ інкримінує особі злочин за те, що прописано в її посадовій інструкції. Мовляв, «підготував договір, працюючи в договірному відділі підприємства, і таким чином став частиною змови...» Не можна робити так, що правоохоронні органи бачать якусь подію і хочуть зробити так, щоб вона виглядала, як їм потрібно, і відсікають все «зайве».

— Що стоїть за цим усім? Професійна недбалість, бажання отримати «зірочки на погонах», недоліки законодавчої бази, щось інше?

— Я дуже рідко говорю про недоліки законодавчої площини, адже навіть найгірші закони здатна виправити правильна судова практика. Проблема в тому, що за логікою правоохоронців, якщо є справа —має бути обвинувачення, а є обвинувачення — має бути вирок. НАБУ і САП не готові визнавати свої помилки. Беручи навіть таку процесуальну дію, як повідомлення про підозру.

Повідомлення особі про підозру — це гарантія такій особі відсутності зловживань з боку правоохоронних органів та право відстоювати свою позицію, збирати докази тощо. Підозра — це не квиток в один бік. Має бути ретельна перевірка фактів, а у разі непідтвердження обставин і доказів — закриття кримінального провадження. Але система, яка укорінилась десятиліттями, просто не дозволяє таке робити. Логіка САП проста: закинути в суд обвинувальний акт, а там лише два шляхи: суд виносить обвинувальний вирок, а якщо ні, значить, суд корумпований. Та ж справа Томіленка, яку вони більше бояться закрити, ніж принести до суду неякісно підготовлені докази. Прокурор не несе за це відповідальності. Скоріше, навпаки — у випадку закриття кримінального провадження інформація про це піде до обласного прокурора, а далі до Генерального прокурора. Це аж ніяк не стимулює закривати справи у разі відсутності достатніх доказів. Так само багатьом суддям не хочеться виносити виправдувальний вирок, їм простіше брати самовідвід. Як у справі Томіленка, що в рейтингу НАБУ тривалий час йшла на першому місці по затягуванню. У Печерському районному суді Києва вона по колу пройшла через усіх суддів, і всі взяли самовідвід. То це чия проблема, що вона затягується?!

— Багато справ WCC опиняються під пильним наглядом суспільства. Воно «хоче крові», і це зрозуміло, адже йому обіцяли посадки. Це допомагає чи заважає у роботі по захисту клієнта?

— Якщо брати виключно юридичний аспект, то для мене як адвоката це не має жодного значення. Насправді інформаційний шум навколо таких справ штучно створюється в т.ч. правоохоронними органами з метою тиску на суд. Схема проста: спочатку по ЗМІ, блогерам розганяється інформація про особу як «страшного корупціонера», а якщо суддя його звільняє за відсутністю доказів, назавтра під вікна судді приходять «активісти» з «ганьбою» і фаєрами. Підґрунтя для цього просте: у нашій країни досить високий рівень корупції, тому в очах людей (в основному бідних) будь-який чиновник автоматично є багатієм і корупціонером. Для «ганьби» абсолютно вистачає, так би мовити, «класової ненависті», адже суспільству не потрібно серйозних доводів та аргументів, тому маніпулювати його думкою дуже легко.

Насправді, як на мене, в Україні дуже мало справ, до яких дійсно щиро прикута увага суспільства, наприклад, події в Кагарлику чи справи Стерненка, Шеремета або Кіпіані-Медведчука. До речі, правоохоронні органи мають замислитись над тим, що подібні справи можуть ударити і по них, адже в окремих випадках, відчуваючи, що суспільна думка не на їхню користь, задній хід таким справам вони давати не збираються.

— А чому адвокати не хочуть використовувати увагу суспільства до справ, наводячи власні аргументи на захист клієнтів?

— У більшості випадків обвинувачені чи підозрювані думають про те, чи не буде гірше у разі публічного розголосу. Що стосується НАБУ, то ще 2–3 роки тому казати про якісь негативні моменти його роботи було взагалі не прийнято, адже це була «священна корова». Та й більшості суспільства це нецікаво, а лише обмеженому колу людей, які дотичні до цієї особи, справи або сфери.

— Чи може допомогти в цьому випадку ВАКС? Які очікування від його роботи?

— Судячи по своїх справах, я поки не бачив грубих порушень у його роботі. Звичайно, є те, що може мені не подобатись, але в цілому вони працюють цілком адекватно. І загалом практика ВАКС поки що мала для того, щоб робити якісь висновки. Все залежить від того, що буде домінуючим: позитивна чи негативна практика. Але поки, за моїми спостереженнями, все ж більші налаштування на позитив.

У одній зі справ, наприклад, директор лісового господарства пішов на мирову угоду з НАБУ, ВАКС відмовився її затверджувати через занадто м’яке покарання, а після розгляду справи по суті підозрюваний взагалі отримав виправдувальний вирок. Це цікавий прецедент. І виправдувальний вирок має бути написаний таким чином, щоб було зрозуміло, що прокуратура свідомо направила в суд справу без достатньої доказової бази. Якщо буде саме така практика, якість роботи як НАБУ, так і САП зросте.

— А чи може ВАКС у випадку, скажімо так, нелояльності до САП, НАБУ або тієї ж «суспільної думки» повторити долю ОАСК чи керівництва КСУ?

— ВАКС ще не зробив чогось такого, щоб підірвати довіру до себе. Це скоріше до НАБУ і САП, що, на мою думку, вже майже вичерпали довіру суспільства, яку їм надали авансом. Якщо рішення будуть зрозумілі як при обвинуваченні, так і при виправданні, довіра суспільства буде зберігатись. Звичайно, НАБУ і САП намагатимуться встановити контроль над ВАКС, але все буде залежати від того, як на це будуть реагувати судді. Якщо такий тиск дійсно буде, варто буде вдаватись і до публічного висвітлення таких процесів для залучення підтримки суспільства.

— Отже, бізнес-клімат у т.ч. й завдяки правоохоронним органам бажає залишати кращого...

— І це ще дуже м’яко сказано. Якщо з одного боку НАБУ намагається посадити керівників підприємств за невиконання господарських договорів, а з іншого — керівників державних структур, що вдавались до дій для покращення інвестиційного клімату, які в короткостроковій перспективі нехай і знижують надходження до бюджету, про який бізнес-клімат може взагалі йти мова? Бізнесмени в Україні і так бояться рейдерства, різкої зміни податкового та регуляторного законодавства, а тут ще є шанс після укладення господарських договорів стати підозрюваним у кримінальному провадженні. Погодьтесь, це сумнівна перспектива.

У мене є справа, де людям інкримінують не просто нанесення збитків, а (ви не повірите!) недостатню прибутковість угоди. І подібні справи — чіткий сигнал іноземним інвесторам: як мінімум, не співпрацюйте з державними підприємствами, а як максимум — не пхайтесь у цю державу взагалі. Це помилкове розуміння інвестиційної привабливості і ролі інвестнянь, про які нам там багато говорять. Великі світові зернотрейдери, наприклад, не співпрацюють з ДПЗКУ, бо ніколи не знають, чого їм чекати в кінці. Тобто великі прозорі світові гравці не хочуть працювати з нашими державними компаніями.

— Нещодавно генпрокурорка України Ірина Венедіктова назвала інститут цивільної конфіскації «декларативним органом», адже, за її словами, за півтора роки його існування було заявлено лише 2 позови — про визнання необґрунтованими активів двох нардепів на загальну суму 8,2 млн грн. Як Ви ставитеся до цивільної конфіскації?

— Існування такого інституту — це світова практика. Найближчий для нас приклад — це Грузія. Європейський суд з прав людини розглядав низку справ і розробив ряд стандартів, яким має відповідати рішення, але все ж погодився з тим, що це має місце для існування. Прикладом є і нині діючий КПК, який працює не бездоганно, та не має суттєвих недоліків. Але все ж не дає жити тим же слідчим і прокурорам, бо, на їх думку, там усюди одні недоліки. Тому все буде залежати від того, як буде відбуватись така конфіскація. Якщо це «спосіб наповнення бюджету», на чому зауважила пані Венедіктова, то це державний рекет, а якщо вид запобігання корупції — інша справа. Бо неможливо кожного чиновника спіймати за руку в момент отримання неправомірної вигоди, а існування цього інституту буде, принаймні, стримувати, бо розуміння, що все можуть в один день забрати та ще й притягти до кримінальної відповідальності, буде тримати в тонусі значну кількість високопосадовців.

Опубліковано: Юридична Газета, 5 липня 2021 р. 

Інтерв'ю з: Назар Кульчицький

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

23/10/2021

22 жовтня у американському штаті Нью Мексико сталась трагедія – актор Алек Болдвін під час зйомок однієї зі сцен фільму вистрелив із реквізитної вогнепальної зброї, внаслідок чого смертельно поранив операторку Галину Хатчінз та поранив режисера Джоела Соузу, який стояв за нею...

22/04/2021

Нарощування російських військ та техніки біля кордонів України наразі є однією з топ-тем у кабінетах світових лідерів...