публікації

Ніхто не підіймається так високо, як той, хто знає куди він іде

19/06/2008

Олексій Філатов приєднався до фірми "Василь Кісіль і Партнери" у 2003 році.

Спеціалізується на судовому процесі, корпоративному та антимонопольному праві, а також праві інтелектуальної власності. Пан Філатов також має значний досвід участі в судових процесах в іноземних юрисдикціях, представництва інтересів клієнтів в міжнародних арбітражних установах. Почав займатися юридичною практикою з 1996 року. Він також має дворічний досвід викладацької діяльності на факультеті міжнародного права Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

У свої 31 рік Олексій керує однією з найуспішніших практик в юридичному бізнесі. Під час зустрічі Олексій розкрив нам деякі секрети свого успіху, відповівши на низку запитань.

Юрбізнес

Які основні тенденції розвитку вітчизняного юридичного бізнесу?

Юридичний ринок зростає - як кількісно, так і якісно – за рахунок посилення конкуренції, посилення боротьби за клієнтів та професійний персонал. Бізнес стає більш системним, більш технологічним. Серед лідерів уже давно немає “life-style firms”. Основні гравці на ринку, за деякими одиночними винятками, – фірми з декількома десятками юристів, чітко визначеними основними практиками, надають юридичну послугу за технологіями, які використовуються великими міжнародними фірмами. Юридична практика як така все менше є мистецтвом - це дійсно бізнес. Можна говорити про те, що це погано або добре, але це реальність. Це результат природної еволюції ринку.

Назвіть основні проблеми, з якими найчастіше сьогодні зіштовхуються юристи в Україні.

Щодо юридичного бізнесу – кадри, як і раніше, вирішують все. Можна мати бренд, технології, клієнтів, але не мати змоги перетворити все це на якісну практику, якщо цим нікому займатися. Знайти або виховати кваліфікованих колег, які в майбутньому можуть стати партнерами – це один із основних викликів на сьогодні.
Що ж до більш загальних проблем – нещодавно ми з колегами почули, як один чоловік, напевно, незадоволений судовим рішенням, сказав: «Конституція України починається з брехні. В першій статті написано, що Україна – це правова держава». Він так це виголосив, що ми мимоволі засміялися. Але насправді питання серйозне - є багато фактів, які в певному сенсі підтверджують його правоту…

На що може очікувати юридичний ринок після вступу України до СОТ? Як цей вступ позначиться на роботі вашої компанії?

Вступ до СОТ – це новий етап інтеграції України в світову економіку. Це стосується і юридичного бізнесу. Це ще один чинник, який стимулює юридичний ринок наслідувати світові тенденції розвитку. А це значить, що юридичний бізнес буде все більше схожим на будь-який інший вид бізнесу, юридичні фірми стають все більше схожими на корпорації – так, як це відбувається зараз на розвинутих юридичних ринках. Хочемо ми цього чи ні, але буде змінюватися і наш світогляд. Я маю на увазі не тільки ВКП. І причини, звичайно, не тільки в СОТ.
З приходом на ринок дійсно великих гравців - Clifford Chance, Cameron McKenna та інших - зміниться якість конкуренції. Хоча вони ще мають заробити в Україні ту репутацію, якою вони користуються в світі. Але не має сумнівів, що ті фірми, які не зможуть конкурувати з ними на одному технологічному рівні, надавати аналогічний спектр послуг, мати адекватний кадровий ресурс суттєво втратять позиції.

Яким ви бачите ідеал розвитку ринку юрпослуг в Україні та юриспруденції загалом?

Ідеалу не існує. Я схильний до більш прагматичного підходу. «Маємо те, що маємо». Тобто важливо зрозуміти, що в тебе є, і вирішити, що саме ти можеш зробити для того, щоби стало краще.

Наскільки вами відчувається конкуренція з іншими фірмами і як розраховуєте її долати?

Конкуренція відчувається. Але до англійського чи американського ринку нам ще далеко. Долати конкуренцію не будемо – ми не плануємо монополізувати ринок. Навпаки, ми виступаємо за конкуренцію. Але за конкуренцію чесну. Для того, щоб вона була чесною (в тому числі зі зміною складу гравців на ринку) українські фірми повинні співпрацювати. Потрібні правила гри, за якими будуть грати всі, і за порушення яких потрібно дискваліфіковувати.

Інше питання – як перемагати у конкуренції. Одного разу в кабінеті одного колеги в іноземній юридичній фірмі я побачив на стіні папірець з афоризмом: “To be a success, you must be first, best or different”. ВКП була однією з перших юридичних фірм, є однією з кращих і, у певному сенсі, відрізняється від усіх інших. Перш за все - у ставленні до колег. Це стосується як партнерських відносин, так і відносин з іншими колегами - ті, хто з нами працює, про це знають.

Чи очікується прихід нових іноземних юридичних фірм на національний ринок?

Сьогодні ми для них – привабливий ринок. Порівняйте Київ з Варшавою чи Москвою з точки зору присутності іноземних юридичних фірм. Ті, хто є і ті, хто оголосив вихід у цьому році – лише перші ластівки. Гадаю, досить скоро ми побачимо, принаймні, ще одну фірму з Magic Circle та одну велику американську фірму.

Які стратегічні напрямки розвитку вашої компанії цього року?

Плануємо підтримувати темпи розвитку, зберегти лідерство в тих практиках, де ми традиційно сильні та приділяти серйозну увагу розвитку інших. Виходу на іноземні ринки не плануємо. Напевно, як і всі, ми відчуваємо потенціал до кадрового зростання – в останні роки до нас приєднується в середньому один новий колега в місяць. Стоїть питання і розширення партнерського складу. Без цього якісний розвиток неможливий.

Який найбільший клієнт був у вашій сфері практики?

Зі свіжих вражень, напевно, це була справа 1+1, яку ми закінчили у Верховному суді минулого року. Слухання відбувалося двічі, що не часто трапляється. Сама по собі справа була достатньо цікавою з процесуального погляду і з погляду сукупності чинників, які впливали на ведення цієї справи.

Запам'ятався перший клієнт, перша судова справа, хоча порівнюючи з тими справами, які йдуть зараз, звичайно, не так вражає. У першій справі представляв одну газету в позові про захист честі і гідності, незважаючи на те, що всі справи такого характеру програшні, оскільки честь і гідність громадян газети псують часто, але вдалося здивувати суддю.

Наскільки важко утримати клієнта?

По-іншому це питання можна перефразувати так: «Наскільки важко добре працювати?» Коли ви працюєте добре, клієнт вашою роботою задоволений, то він прийде до вас ще. Якщо він обирає між вами й іншою ЮФ, то він вибере ту фірму, яка дає йому кращу послугу з кращою якістю, яка демонструє кращу турботу про цього клієнта, яка правильно будує взаємини з цим клієнтом, а з цього і складається хороша юридична практика. Якщо у вас вона хороша, то вам не буде складно утримати клієнта.

Юрменеджмент

На яких принципах базується менеджмент у вашій фірмі?

Фірма управляється шістьма партнерами. Старший партнер керує партнерством і виконує функції, аналогічні функціям голови наглядової ради. Керівництво діяльністю фірми, координацію роботи практик здійснює керуючий партнер. Кожен з інших чотирьох партнерів відповідає за певну практику або практики, керує відповідним департаментом. Партнери, крім керівництва практиками, також підключаються до вирішення певних адміністративних питань. Збори партнерів відбуваються у двох форматах –як збори партнерів для вирішення стратегічних питань або як нарада колегіального виконавчого органу для вирішення поточних питань ведення бізнесу, коли рішення не може бути прийняте керуючим партнером одноосібно. Найважливіші рішення приймаються консенсусом.

Як особистість керівника впливає на колектив?

Все визначає особу. Якщо раніше нас учили, що є якісь соціальні й економічні чинники, які породжують конкретні ситуації, в яких особа так чи інакше має з'явитися, то деякі спостереження показують, що це не зовсім вірно. Особа частіше сама визначає ситуацію і створює ситуацію. Наприклад, упевнений, що якби замість Василя Івановича фірмою керував хтось інший, з іншими якостями, то не було б саме того корпоративу, який сьогодні є, не було б команди, яка сьогодні існує, не було б на певних етапах тих стрибків у розвитку.

Не дивлячись на те, що на сьогодні він не здійснює оперативне керівництво фірмою, те, що він заклав на початку історії фірми, досі допомагає фірмі розвиватися і досі допомагає нам досягати результатів як фірмі загалом, так і кожному юристу зокрема.

Якщо ви запитаєте сьогодні, що таке фірма «Василь Кісіль і Партнери», то часто почуєте, що це Василь Іванович Кисіль, не дивлячись на 6 партнерів, старших юристів і менеджерів, які працюють у цій юридичній фірмі. Це я називаю впливом особистості на процес і на ситуацію. Кадри, як і раніше, вирішують усе, але треба вміти підібрати потрібних людей, виховати їх, створити з них команду. саме тут проявляється роль лідера, яку 20 років виконує Василь Іванович.

Оцініть слабкі і сильні сторони вашої фірми.

Складно себе і хвалити, і лаяти. Гадаю, сильною стороною фірми є те, що ми змогли створити у достатньо складних умовах, зберегти команду професіоналів, однодумців, друзів і мотивувати цю команду, займатися тим, чим ми займаємося сьогодні. Зі слабких сторін я би хотів відзначити, що ми ще не досягли того рівня розвитку юридичного бізнесу, який демонструють міжнародні юридичні фірми, зокрема ті, що є в Україні з погляду наявності технології роботи, а не з погляду професіоналізму. Ми впевнені, що працюємо не гірше, ніж наші колеги в іноземних юридичних фірмах не з погляду турботи про клієнта чи професійного розвитку фахівця, а з погляду наявності інфраструктурних і технологічних речей, які дозволяють нашим іноземним колегам, у першу чергу міжнародним юридичним фірмам, будувати юридичний бізнес . Юриспруденція для нас - це ще мистецтво, а для них це всього лише бізнес. Не знаю, добре це чи погано, але наш ринок поволі рухається туди, куди рухається вся світова юридична практика, і для нас це все більше стає бизнесом. Можливо, ми ще не володіємо всіма технологіями бізнесу, але добре володіємо мистецтвом.

Наскільки складно знайти хорошого юриста в сфері судової практики?

Насправді, з одного боку, це просто, з іншого – складно. Здавалося б, судова практика – це продукт, що найменше вимагає інтелектуальних здібностей і який існує тільки на юридичному ринку. Така думка дуже поширена. Багато хто думає, що достатньо знати процесуальний кодекс, а ще краще знати суддю й думати, що у вас усе в кишені. Але ми дивимося на це по-іншому. І наші спостереження показують, що до судової практики потрібно мати природну схильність. А її не дуже багато людей демонструють. Наприклад, якщо ви шукатимете фахівців з банків і фінансів, які дійсно займаються цією сферою, вам доведеться гарно попрацювати. А якщо ви шукатимете фахівців із судової практики, то вибір у вас буде дуже великим, інша справа, що з цього великого вибору нам дуже складно підібрати колег, які з нами працюватимуть. Для нас хороший судовий юрист той, хто відчуває, що судова практика – його сфера і комфортно почуває себе в залі судового засідання.

Як стати партнером у «Василь Кісіль і Партнери»?

Є певні сходинки до цього партнерства. Людина, яка хоче бути партнером у нашій фірмі, повинна жити цією справою, має поділяти цінності, які поділяємо усі ми і дивитися на світ так, як це робимо ми; робота юриста для цієї людини має бути пріоритетом у житті. Звісно, є й інші пріоритети: і сім'я, і хобі, й інші уподобання. Але якщо людина не вбачає в цій справі пріоритетності, то ми розуміємо, що вона навряд чи зможе з нами розділити те, що ми робимо, і навряд чи така людина зможе вболівати за результат.

Чи слід чекати якихось радикальних змін у розвитку вашої компанії?

У нас немає жодних конкретних планів з перевороту на ринку, але думаю, що ті справи, які ми ведемо, проекти, над якими працюємо стануть відомими широкому загалу, і ми гадаємо, що позитивні результати нашої роботи стануть невід’ємним атрибутом компанії.
Ми плануємо розвиватися динамічно, за останні декілька років ми серйозно збільшили кількість юристів, і якщо брати середній показник, то за останній рік ми у нас з’явилося 10-12 юристів.

Як ви можете охарактеризувати імідж вашої компанії на ринку?

Імідж – це якийсь образ, який мають бачити інші. Образ цей може не співпадати з тим, яким він є для нас, але я б сказав, що нам дуже важлива наша репутація. Репутація перед клієнтом, коллегами, і ми робимо все для того, щоб її зберегти, підтримати, виправдати. Іноді виключно через репутацію ми «недозароблюємо» тих грошей, які могли б. Репутація для нас дорожча за гроші. Не тільки тому, що вона є певним активом в юридичному бізнесі, а й тому, що нам так комфортніше. Для нас репутація – та цінність, заради якої ми ведемо цей бізнес.

Про юриста

Чому ви зайнялися юридичним бізнесом?

Не можу сказати, що я з дитинства мріяв стати юристом. «Затягнула» мене в юридичний бізнес певна низка подій, яка може розглядатися як випадковість, але, як кажуть: «випадковість – це непізнана закономірність». Я вступив на факультет міжнародного права при Київському інституті міжнародних відносин і вже на третьому курсі зрозумів, що дипломатія – це не те, чим я хочу займатися, хоч і спеціальність була більша юридична, ніж дипломатична. Так, одним із найповажаніших викладачів у нас був Василь Іванович Кисіль, який і прищепив нам любов до приватного права, а з часом я дійшов висновку, що те, чим я хочу займатися - це юридична практика.

У вашій біографії зазначено, що певний час ви викладали. Це була спроба знайти себе в освітньому процесі?

Мабуть, я хотів спробувати ще одну додаткову сферу і відчути, що таке викладацька діяльність, зрозуміти, чи є у мене можливості самореалізації у цій сфері і, можливо, дещо підсвідомо порівняти викладацьку діяльність із приватною юридичною практикою. Я обрав приватну юридичну практику.

Тобто вам стало не цікаво?

Я зрозумів, що дуже складно суміщати ці два види діяльності, бо на певному етапі потрібно зробити вибір. Мені викладацька діяльність була цікавою: подобалося спілкуватися зі студентами, систематизувати обсяг знань, який було набуто на той момент і ділитися цими знаннями з іншими, але я зрозумів, що зранку піти на лекцію, потім піти на судове засідання і знову повернутися на лекцію важко. А ефективно працювати необхідно і у викладацькій сфері, і у сфері адвокатської практики.

Яке джерело натхнення у вашій професійній діяльності?

У кожного муза своя. Напевно, це те, що дає натхнення, стимулює до роботи, дає мотивацію займатися цією справою. Це результати, які ти отримуєш, те, чого ти досягаєш, те, де ти себе показуєш професіоналом, хорошим фахівцем, там, де ти даєш клієнтові і колегам, з якими ти працюєш, той результат, якого вони чекають або іноді той, якого не чекають, те, що приносить відчуття задоволення, коли ти робиш більше, ніж клієнт від тебе чекає, це дає більший стимул до саморозвитку щоб займатися далі цією справою.

Це і є вашою мотивацією? Чи мотивують вас доходи?

Напевно, було б неправильно сказати, що фінансова частина не має відношення до мотивації взагалі, і гроші можна заробляти не тільки юридичною практикою, а юридична практика це не найприбутковіший вид бізнесу. Є поширена думка, що юристи дуже добре заробляють, а хороші юристи заробляють більше, ніж просто юристи. Можливо, це так, але якщо порівнювати зусилля, час і життєві сили, які вимагає юридична професія, то дохід виявиться не таким великим, яким він міг би бути. Ви можете вкладати менше сил, менше часу, менше переживати за справу і отримувати більший дохід в інших видах бізнесу. Мабуть, ті, хто займається іншим бізнесом оскаржуватимуть це твердження, але я вважаю саме так.

Що є пріоритетом у вашому житті?

Я намагаюся знаходити баланс, але робота, звичайно, займає дуже багато часу і сил. Хотілося б, щоб ішло більше часу на життя, не пов’язане з роботою, але найближчим часом відпочити не вдасться.

Яка ваша дефініція успіху?

Потрібно подивитися на це питання з двох сторін: успіх для себе самого або успіх з тієї точки зору, як тебе бачать оточуючі. Успіх для себе самого – це коли тобі подобається те, що ти робиш, коли тобі подобатися твоє життя, коли ти вважаєш, що досяг успіху. В інших людей можуть бути абсолютно різні критерії успіху. Вони можуть вважати тебе успішним, якщо ти хороший фахівець, або тому що ти багато заробляєш, або ти досяг певного соціального становища. Але ця внутрішня дефініція успіху, мені здається, є важливішою.

Які цікаві ситуації траплялися з вами на роботі?

Усе життя юриста складається з різний цікавих ситуацій. А в судовій практиці особливо. Навіть складно з чогось обрати. В нас є збірки різних цікавих випадків, які ми фіксуємо, тобто вони частіше за все висвітлюються в певних цікавих документах. Ми між собою називаємо їх «текою приколів» - ця тека вже шириною з долоню. У ній зібрано різні цікаві випадки за останні десять років існування нашої фірми. Можливо, колись надрукуємо - юристам буде цікаво почитати.

Що б ви побажали молодим юристам, які тільки починають свою кар’єру?

Необхідно визначитися з конкретними цілями в житті, перш ніж стати партнером. Потрібно розуміти, що таке стати партнером. Дуже часто юристи, які декларують таку мету, і напевно більшість з тих юристів, які працюють в юридичних фірмах –не завжди розуміють, що це означає. Тобто потрібно визначитися, що ти хочеш у цьому житті, які цінності в твоєму житті, щоб потім, коли ти станеш партнером, це не опинилося для тебе певним розчаруванням. На прикладі деяких колег з інших фірм я бачу, що це іноді трапляється.

Мені пощастило, бо я не розчарувався в юридичній професії і повинен дякувати тому збігу обставин, які привели мене в цю фірму. Потрібно дякувати Василю Івановича Кисілю, який мене свого часу привів сюди. І коли в 2003 році він запропонував стати мені асоційованим партнером фірми (а я раніше не працював у фірмі), я дуже зрадів. Зі всіх партнерів я був наймолодшим за стажем, хоча не наймолодшим за віком. Василь Іванович запитав, що я хочу досягти у професії, і я сказав, що хотів би стати партнером у цій фірмі. Він відповів, що може таку перспективу запропонувати у найближчі 2-3 роки. Напевно, мені вдалося показати себе у справі і довести, що я можу бути партнером цієї фірми, і вже через 2 роки я став повноцінним її партнером. Але мені було трохи легше, ніж коллегам, які починають із студентської лави працювати у фірмі. До цього я вже займався самостійно приватною юридичною практикою, і я розумів, що таке відповідальність за справу, що таке відповідальність перед клієнтом, як будувати відносини. Був достатній досвід, щоб розуміти, що таке партнерство.

Коли колега починає своє партнерство зі студентської лави, відчуваючи певну опіку, допомогу, напрям, досвід, який можливо йому дається легше, ніж людям, що займаються практикою самостійно, оскільки можна завжди порадитися зі старшими колегами, отримати моральну, професійну підтримку, перекласти ухвалення рішення на більш старших колег. Молоді колеги не завжди розуміють, що таке партнерсво. Здається, Кромвель сказав: «Ніхто не підіймається так високо, як той, хто знає, куди він іде». Знати, куди ти йдеш - це найважливіше, у тому числі і в професійній кар’єрі.

В останні роки до нас приєднується в середньому один новий колега в місяць. Стоїть питання і розширення партнерського складу. Без цього якісний розвиток неможливий.

Ми впевнені, що працюємо не гірше, ніж наші колеги в іноземних юридичних фірмах не з погляду турботи про клієнта чи професійного розвитку фахівця, а з погляду наявності інфраструктурних і технологічних речей. Юриспруденція для нас - це ще мистецтво, а для них це всього лише бізнес.

Репутація для нас дорожча за гроші. Не тільки тому, що вона є певним активом в юридичному бізнесі, а й тому, що нам так комфортніше. Для нас репутація – та цінність, заради якої ми ведемо цей бізнес.

Успіх для себе самого – це коли тобі подобається те, що ти робиш, коли тобі подобатися твоє життя, коли ти вважаєш, що досяг успіху.

Складно себе і хвалити, і лаяти.
Я хотів спробувати ще одну додаткову сферу і відчути, що таке викладацька діяльність.

Я не розчарувався в юридичній професії.

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.