публікації

Тимчасово скасовано цінове регулювання на соціально значущі продукти

28/09/2016

Анна Сісецька

Партнерка, адвокатка

Антимонопольне та конкурентне право,
Банківське та фінансове право,
Торгівля та комерційна діяльність,
Авіація,
Споживчі товари та роздрібна торгівля,
Транспорт та інфраструктура

22 вересня 2016 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення, якого очікував лише найбільш оптимістично налаштований бізнес: своєю Постановою «Про реалізацію пілотного проекту щодо тимчасового обмеження застосування постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. №1548 і постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 р. №1222» уряд запустив пілотний проект щодо скасування адміністративного регулювання цін на так звані соціально значущі продовольчі товари.

В рамках запущеного пілотного проекту, з 1 жовтня і до кінця року, зупиняється державне регулювання цін на продовольчі товари, зокрема, не діють:

  1. граничні торговельні надбавки на цілу низку товарів, включаючи борошно, хліб, макаронні вироби, крупи, цукор, яловичину, свинину і м'ясо птиці, варені ковбаси, молоко, сир, сметану, вершкове масло і соняшникову олію, курячі яйця, дитяче харчування;

  2. граничні рівні рентабельності на виробництво низки продуктів, включаючи борошно, хліб і хлібобулочні вироби для діабетиків, а також фасування продовольчих товарів, стосовно яких встановлено державне цінове регулювання; та

  3. оптово-відпускні ціни шляхом декларування зміни цін на низку продуктів, включаючи борошно, гречку, свинину, яловичину, м'ясо птиці, варені ковбаси, молоко, сири, сметану, вершкове масло, курячі яйця, цукор, соняшникову олію.

Під час реалізації пілотного проекту Міністерство економічного розвитку і торгівлі («МЕРТ») моніторитиме динаміку цін на зазначені товари, щоб підтвердити або спростувати доцільність та економічну обґрунтованість скасування державного регулювання цін.

Передумовою до прийняття Постанови стала активна позиція ринку і низка досліджень, у результаті яких було отримано висновок про більш стрімке зростання регульованих цін, у тому числі, за рахунок збільшення видатків бізнесу на їх адміністрування. Крім того, скорочення виробництва соціально значущих товарів, їх дефіцит, компенсація недоотриманого прибутку за рахунок збільшення маржинальності на інших ринках, а також викривлення конкуренції в цілому – лише деякі негативні прояви державного втручання в питання ціноутворення, яке, по своїй суті, є пережитком адміністративно-командної економіки радянських часів.

Отже, лишається тільки вітати такі кроки уряду. Ініційований МЕРТ експеримент відкриває шлях для зниження адміністративного тиску на всіх учасників FMCG-ринків: рітейлерів, постачальників і кінцевих споживачів, а також дозволяє знизити рівень втручання держави в економічні процеси. В цілому, така дерегуляція безсумнівно дозволить ефективніше реагувати на зміни кон’юнктури ринку, що призведе до підвищення конкурентоспроможності, а, отже, і інвестиційної привабливості України в цілому. Ми сподіваємося, що армреслінг між «залізною рукою держави» і «невидимою рукою Адама Сміта» завершиться чесною перемогою останньої, що означатиме повне скасування цінового регулювання на зазначені групи товарів.

Опубліковано: Lexology, 28 вересня 2016 р.

Автори: Анна Сісецька, Микола Бойчук

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

23/05/2022

Q&A provides an overview of Competition Compliance in Ukraine

Анна Сісецька, Євгеній Сенченко

15/04/2022

Стаття доступна англійською мовою

Анна Сісецька, Євгеній Сенченко