публікації

10 важливих законопроєктів для агробізнесу

11/03/2021

Олег Качмар

Партнер, адвокат

Національний судовий процес,
Реструктуризація та банкрутство,
Агробізнес,
Страхування

Підписання Угоди про Асоціацію з ЄС передбачає поетапне приведення законодавства України у відповідність до законодавства ЄС, зокрема, і в аграрній сфері. На сьогодні розроблено низку важливих законопроєктів у сферах рослинництва, тваринництва, виробництва харчових продуктів, що мають наблизити законодавство України до вимог законодавства ЄС та вимог СОТ, створити прозорі правила ведення бізнесу і здійснення контролю, усунути дублювання повноважень різних органів влади, розширити можливості держави у боротьбі з фальсифікованими харчовими продуктами, ветеринарними препаратами, пестицидами та агрохімікатами. Частина законопроєктів розроблені з залученням експертів проєктів міжнародної технічної допомоги ЄС та за участю представників Мінекономіки, Держпродспоживслужби, бізнес-асоціацій. На нашу думку, ключовими для аграрного бізнесу можна вважати наступні 10 проєктів.

Здоров’я рослин: законопроєкти у сфері рослинництва

  1. «Про захист рослин» (реєстр. №4600)

Це комплексний євроінтеграційний законопроєкт, який має прийти на зміну двом чинним законам – «Про захист рослин» та «Про карантин рослин», а також у певній мірі змінити Закон України «Про пестициди та агрохімікати». Він стосується головним чином виробників зернових, олійних, бобових та інших сільськогосподарських культур, які використовують у своїй діяльності пестициди та агрохімікати, а також імпортерів (дистриб’юторів) рослин та засобів захисту рослин.

З-поміж іншого, законопроєктом пропонуються такі зміни:

  • запроваджується паспорт рослини, видача якого забезпечить простежуваність (ідентифікацію на всіх етапах при переміщенні) і усуне необхідність отримання карантинного сертифіката;
  • запроваджується система державної реєстрації у сфері захисту рослин (реєстри професійних операторів, професійних користувачів, дистриб’юторів, консультантів тощо);
  • вводяться додаткові вимоги до аграріїв, які використовують засоби захисту рослин: оператори с/г техніки мають регулярно проходити навчання, а сама техніка – технічний огляд; 
  • використання засобів захисту рослин з повітря можливе лише з дронів та за наявності дозволу;
  • встановлюються вимоги до завчасного сповіщення про застосування засобів захисту рослин – не менше, ніж за 48 годин до початку відповідних робіт у межах території, яка становить 8 км від зовнішнього периметру території застосування.

  1. «Щодо вдосконалення державного регулювання у сфері поводження з пестицидами і агрохімікатами» (реєстр. №4558)

Законопроєкт стосується головним чином виробників та імпортерів пестицидів і агрохімікатів і вносить низку змін до Закону України «Про пестициди і агрохімікати», зокрема: 

  • уточнює перелік підстав, наявність яких дозволяє випустити пестициди і агрохімікати у вільний обіг на митній території України;
  • встановлює вимоги до пакування і маркування пестицидів і агрохімікатів;
  • розширює ліцензування на здійснення операцій з фасування пестицидів;
  • наділяє державних інспекторів повноваженням приймати рішення про заборону ввезення і торгівлі пестицидами і агрохімікатами, які визнано фальсифікованими;
  • встановлює, що фальсифіковані пестициди і агрохімікати підлягають вилученню, утилізації і знищенню.

Крім того, законопроєкт передбачає скасування обов’язкового страхування господарської діяльності у сфері зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів.

  1. «Про внесення змін до Закону України «Про насіння і садивний матеріал» (реєстр. №4593) 

Це урядовий євроінтеграційний законопроєкт, який в основному стосується виробників садивного матеріалу. Суть його зводиться до юридичного відокремлення розсадництва від насінництва – створення окремого державного реєстру суб’єктів розсадництва і окремого реєстру сертифікатів на садивний матеріал. 

Визначення сортової належності, категорії етапу розмноження та фітосанітарного статусу садивного матеріалу здійснюватиметься за спеціальною процедурою – аудиторами з сертифікації (агрономами-інспекторами) шляхом польового оцінювання, документального підтвердження походження та лабораторного контролю на предмет відсутності фітопатогенів. 

Метою законопроєкту є сприяння виходу вітчизняних виробників садивного матеріалу на сучасний рівень за показниками якості і фітосанітарного стану. 

  1. «Про внесення змін до Закону «Про зерно та ринок зерна в Україні» щодо цінового регулювання зернових ресурсів України» (реєстр. №4277)

Законопроєкт пропонує запровадити щорічне встановлення державою мінімальної ціни на окремі види зернових та олійних культур. Ціна має бути на рівні, що забезпечує прибутковість виробництва, а продавати зерно нижче цієї ціни заборонятиметься. Це має на меті створити рівні умови конкуренції на зерновому ринку. При цьому закладається норма, що рівень зазначених мінімальних цін може бути скоригований державою упродовж року на базі державного спостереження.

Благополуччя тварин: законопроєкти у сфері тваринництва

  1. «Про ветеринарну медицину» (реєстр. №3318, передано на підпис Президенту)

Комплексний євроінтеграційний законопроєкт, який через 2 роки з дня його опублікування замінить Закон України «Про ветеринарну медицину» 1992 р. Цей закон регулює питання як благополуччя тварин (реєстрація тваринницьких потужностей, видача ветеринарних документів, обмеження у застосуванні антибіотиків), так і реєстрації, виробництва та обігу ветеринарних препаратів.

Ключові зміни такі:

  • затвердження тваринницьких потужностей Держпродспоживслужбою до початку їх експлуатації;
  • видача електронних ветеринарних документів та електронних ветеринарних рецептів;
  • зменшення кількості ветеринарних документів та скорочення строку їх видачі, запровадження єдиного державного реєстру ветеринарних документів;
  • впровадження нових правил виробництва, обігу та застосування ветеринарних лікарських засобів (зокрема, безстрокова державна реєстрація; ліцензування не тільки виробництва, а й імпорту, оптової та роздрібної торгівлі);
  • заборона застосування антибіотиків на постійній основі для подолання неналежної гігієни, неналежної практики вирощування тварин, недостатнього догляду за ними, для посилення росту тварин чи продуктивності тварин, у профілактичних цілях;
  • посилення відповідальності виробників та продавців ветеринарних препаратів за порушення законодавства про ветеринарну медицину – штрафи до 300 тис. грн (залежно від порушення);
  • запровадження строку захисту інформації, що міститься в реєстраційному досьє на ветеринарний лікарський засіб, – від 10 до 18 років.

  1. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ідентифікації та реєстрації тварин» (реєстр. №4396)

Законопроєкт вносить зміни в Закон «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» та стосується тваринників. Пропонується запровадити нові правила ідентифікації, реєстрації та переміщення тварин. Крім того, запроваджуються штрафи за порушення цих правил. Скажімо, за порушення законодавства щодо ідентифікації/реєстрації тварин – 36 тис. грн, за порушення правил щодо переміщення тварин – 42 тис. грн, за невиконання законних вимог посадової особи – 60 тис. грн. Не менш суттєвою формою відповідальності за порушення буде заборона на переміщення тварин (а отже, на продаж) до усунення порушень. Забій тварин буде можливий лише у разі їх належної ідентифікації та реєстрації. В іншому разі – штраф 60 тис. грн.

  1. «Про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» (щодо підтримки розведення великої рогатої худоби, вівчарства та інших галузей тваринництва)» ( реєстр. №4450)

Якщо попередній законопроєкт ускладнить життя тваринникам, адже накладає на них додаткові обов’язки та ще й передбачає чималу відповідальність, то цей має спростити. Суть законопроєкту полягає у тому, щоб Кабінет міністрів щорічно встановлював рівень витрат на утримання голови об’єкта тваринницької дотації кожного виду (корови, вівці, свині, кози тощо). Своєю чергою, мінімальний рівень бюджетної тваринницької дотації має складати не менше половини витрат на утримання голови об’єкта дотацій по кожному виду. Це суттєво підвищить розмір дотацій тваринникам, але виникає питання, чи здатен собі це дозволити державний бюджет.

  1. «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту бджільництва від небезпечних робіт» (реєстр. № 4510)

Законопроєкт вносить зміни, зокрема, до Закону України «Про бджільництво», та запроваджує обмеження для використання засобів захисту рослин. Так, усі роботи з засобами захисту рослин необхідно буде здійснювати у період відсутності льоту бджіл (виключно до сходу та після заходу сонця), з дотриманням правил, регламентів і нормативів їх застосування.

Крім обмежень по часу, фізичні та юридичні особи, які застосовують засоби захисту рослин для обробки медоносних рослин, зобов'язані не пізніше, ніж за 3 календарних дні до початку обробки, письмово попередити про це орган або органи місцевого самоврядування, якщо межі відповідного населеного пункту розташовані у радіусі 10 км від оброблюваних площ. Орган місцевого самоврядування, своєю чергою, здійснює облік осіб, які займаються бджільництвом у межах відповідного населеного пункту, на підставі їх звернень. Подібні положення передбачені і в законопроєкті «Про захист рослин», про який йдеться вище.

Здоров’я людей: законопроєкти у сфері безпеки харчових продуктів

  1. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства України у сфері дитячого харчування у відповідність до вимог законодавства ЄС» (реєстр. №4554).

Законопроєкт стосується головним чином виробників дитячого харчування та передбачає низку вимог, обмежень та заборон у цій сфері. По-перше, запроваджуються спеціальні вимоги до маркування дитячого харчування. По-друге, визначається низка інгредієнтів, які заборонено у ньому використовувати. За порушення цієї заборони – штраф 150 тис. грн. По-третє, обмежується реклама дитячого харчування. 

Крім того, виробники повинні будуть надсилати компетентному органу повідомлення про намір введення в обіг або ввезення на митну територію України дитячого харчування, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги – до введення в обіг або щоразу після зміни обов’язкової інформації на упаковці. За порушення цієї вимоги – штраф у розмірі 48 тис. грн.

  1. «Про матеріали і предмети, що контактують з харчовими продуктами» (реєстр. №4568)

Євроінтеграційний закон, що врегульовує питання виробництва, обігу та застосування упаковок, у яких виготовляються та реалізуються харчові продукти. Законопроєктом передбачається, зокрема:

  • встановлення загальних вимог до матеріалів та предметів, що контактують з харчовими продуктами, а також спеціальних вимог до окремих груп таких матеріалів;
  • запровадження вимог до перероблених пластикових матеріалів та предметів, що контактують з харчовими продуктами;
  • встановлення порядку державної реєстрації об'єктів, що використовуються у виробництві матеріалів та предметів, що контактують з харчовими продуктами, змін, зупинення та скасування державної реєстрації;
  • виокремлення особливостей державної реєстрації процесів переробки пластика;
  • запровадження вимог до маркування, декларування відповідності та забезпечення простежуваності матеріалів та предметів, що контактують з харчовими продуктами;
  • розробку вимог щодо належної виробничої практики (GMP) при виробництві матеріалів та предметів, що контактують з харчовими продуктами;
  • державний контроль та відповідальність операторів ринку.

Висновки

Прийняття більшості з цих законопроєктів, безсумнівно, має хоч трохи наблизити нас до ЄС. Разом з тим, держава не повинна беззастережно приводити законодавство України у відповідність до вимог законодавства ЄС і СОТ без урахування національних інтересів та інтересів вітчизняних аграрних виробників.

Опубліковано: Юридична Газета, №6 (735), 9 березня 2021 р. 

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

09/10/2023

18 жовтня вводяться в дію зміни до Господарського процесуального кодексу, відповідно до яких усі юридичні особи зобов’язані зареєструвати кабінет в Електронному суді.

Богдан Шабаровський

31/01/2023

У певних випадках прокурор може подати цивільний чи господарський позов в інтересах держави. Склалася практика, що брати участь у розгляді справи за позовом одного прокурора може будь-який інший прокурор (здебільшого – той, якому ближче до суду), а єдиним доказом повноважень такого прокурора є його службове посвідчення. Ця практика знайшла підтримку у Верховному Суді й настільки утвердилася, що намагання поставити її під сумнів викликають здивування в суддів та обурення в прокурорів.

Богдан Шабаровський