публікації

АМКУ: що рік 12-й приніс, а рік 13-й готує?

30/01/2013

У 2012 році діяльність Антимонопольного комітету України була традиційно насиченою як у сфері розробки та впровадження нормативних документів так і проведення розслідувань та застосування штрафних санкцій. Найбільший резонанс викликали гучні штрафи, застосовані у 2012 році, які є одними із найбільших за всю історію існування комітету.

Так у травні 2012 року АМК застосував другий за розміром штраф з моменту створення АМК. Державне підприємство «Укрспирт» було оштрафоване за зловживання монопольним становищем на суму 200 млн. гривень, що склало максимальні 10% від річного обороту компанії. На більшу суму були оштрафовані лише виробники авіапального у 2009 році, однак відповідна сума штрафу була розподілена між декількома порушниками. Незабаром після застосування вказаного штрафу Антимонопольний комітет наклав ще один значний штраф на членів асоціації виробників меблів. Порушення полягало у здійснені антиконкурентних узгоджених дій у вигляді змови при участі у торгах. За результатами розгляду відповідної справи АМК застосував штраф у розмірі 420 млн. гривень до 14 підпрємств-членів асоціації. Ще один значний штраф у розмірі 120 млн. грн. був застосований до ПАТ «Одесагаз» за зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Як встановив АМК компанія, маючи можливість закуповувати скраплений газ на аукціонах за низькими цінами, купувала його у комерційних структур за значно вищими цінами, що істотно впливало на формування кінцевої ціни для споживачів у бік її завищення порівняно із іншими регіонами.

Особлива увага приділялась АМК у регулюванні ринків надання послуг мобільного зв’язку. Ще у грудні 2011 року комітетом була розпочата справа стосовно тарифів на зв'язок у роумінгу, а у червні 2012 року АМК рекомендував найбільшим мобільним операторам знизити внутрішні тарифи на послуги мобільного зв’язку. На кінець року, у грудні 2012 Антимонопольний комітет України прийняв рішення, яким зобов’язав двох найбільших мобільних операторів знизити тарифи на послуги міжнародного роумінгу та послуги рухомого (мобільного) зв’язку. За результатами тривалого обговорення із мобільними операторами, Антимонопольному комітету все ж вдалося переконати гравців ринку знизити тарифи. Однак наскільки тривалим буде таке зниження та які механізми контролю за виконанням відповідного рішення будуть застосовані АМК покажуть уже найближчі місяці нового року.

Помітною протягом року була діяльність АМК у виявленні порушень, передбачених ст. 15¹ Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», які полягають у поширенні неправдивої інформації про товари та послуги суб’єктів господарювання. У зв’язку із здійсненням зазначених порушень на ряд учасників ринку, зокрема виробників лікарських засобів та продуктів харчування були накладені істотні суми штрафних санкцій. Застосовані штрафи за поширення інформації, що вводить в оману є традиційно меншими за суми штрафів, які застосовуються комітетом за порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем та антиконкурентні узгоджені дії, однак тенденція до суттєвого збільшення штрафів спостерігалась і у цьому напрямку. Штрафи, накладені за поширення неправдивої інформації протягом 2012 року значно перевищують обсяги штрафів за подібні порушення у 2011 році. Так, штрафи, які застосував комітет до двох суб’єктів господарювання за порушення положень статті 15¹ лише протягом грудня 2012 року відповідають загальному обсягу штрафів, застосованим за подібні порушення протягом усього 2011 року.

Не мнеш насиченими були події у сфері нормотворення. У 2012 році, після масштабного публічного обговорення вступив в силу Порядок подання заяв до АМК про звільнення від відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді анти конкурентних узгоджених дій. Положення відповідного порядку широко обговорювались як представниками бізнес кіл так і правниками. Загалом, не дивлячись на наявність ряду спірних положень, та факту того, що деякі норми порядку були виключені на фінальній стадії його прийняття, прийняття відповідного документу сприятиме подальшому розвитку законодавства про захист економічної конкуренції та удосконаленню практики АМК в контексті виявлень та розслідувань порушень, пов’язаних із антиконкурентними узгодженими діями.

Вагомі зусилля були докладені як комітетом, так і представниками бізнесу у процесі розробки, обговорення та удосконалення проекту Загальнодержавної програми розвитку конкуренції на 2014 - 2024 роки, яка має бути допрацьована та подана до Кабінету Міністрів України не пізніше 10 липня 2013 року.

Важливим кроком розвитку законодавства була розробка АМК та схвалення Кабінетом Міністрів України проекту Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Як відомо розроблення та впровадження прозорих правил надання державної допомоги є частиною зобов’язань України в рамках СОТ та однією із передумов створення зони вільної торгівлі із ЄС.

Поточна практика АМК свідчить про інтенсифікацію контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції та суттєве збільшення застосовуваних комітетом штрафних санкцій по всіх видах порушень. Вже зараз можна стверджувати, що тенденція, направлена на посилений контроль комітету за дотримання законодавства у найбільш соціально значущих сферах принаймні не зміниться у наступному році.

Серед найбільш вірогідних напрямків зацікавленості АМК у наступному році можна виділити сільське господарство, фармацевтику та діяльність торгівельних мереж. Перш за все, це пов’язано із тим, що уже протягом поточного року АМК неодноразово виявляв інтерес щодо відповідних ринків. Більш того, відповідна увага АМК у ряді випадків обмежувалась не лише інформаційними запитами але і втілювалась у більш серйозні процеси у вигляді перевірок, відкриття справ про порушення законодавства та застосування штрафів.

У сфері сільського господарства АМК досліджував регіональні ринки зберігання сільськогосподарських культур, зокрема діяльність елеваторів. Найбільша увага у цих процесах приділялась комітетом питанням прозорості ціноутворення, умовам надання послуг, а також доступу до них споживачів.

Питання дотримання законодавства про захист економічної конкуренції були актуальні і для торгівельних мереж, зокрема питання пов’язані із регулюванням взаємовідносин між торгівельними мережами та постачальниками споживчих товарів. Для прикладу, у Російській Федерації уже напрацьований значний масив справ, ініційованих Федеральною антимонопольною службою проти цілої низки торгівельних мереж за порушення конкурентного та торгівельного законодавства.

Очікується, що зазначені напрямки діяльності комітету будуть актуальними і протягом 2013 року. А значить, дотримання законодавства про захист економічної конкуренції, особливо з урахування тенденції до збільшення штрафних санкцій, розроблення та прийняття все нових нормативних документів буде важливим питанням у порядку денному діяльності багатьох учасників ринку.

 

Правовий тиждень №1-3, 28 січня 2013

Автор: Сергій Денисенко

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

12/07/2022

11 липня стало відомо, що «Медіа Група Україна» Ріната Ахметова віддає державі ліцензії на всі медіа. Офіційна причина – вступ у дію антиолігархічного закону. Закон встановлює нові правила життя для олігархів, проте дозволяє вибіркове ставлення до того, кого призначити олігархом. Як він працюватиме?

Олександр Бородкін

06/04/2012

Стаття доступна тільки в англійській версії