Дана інформація буде актуальною для усіх компаній-правовласників, які вже розвивають власну франчайзингову мережу, та для підприємців, які планують придбати комплекс прав і стати одним із мережевих закладів. За договором франчайзингу (інша назва - «договір комерційної концесії») правовласник передає користувачу (франчайзі) право на використання об'єктів інтелектуальної власності (торговельних марок, промислових зразків, винаходів, творів, комерційних таємниць тощо), комерційного досвіду та ділової репутації.
Важлива проблема, яка існувала з 2004 року і донедавна, – це відсутність офіційної процедури державної реєстрації договорів франчайзингу, хоча обов’язок зареєструвати такі договори був прямо передбачений статтею 1118 Цивільного кодексу України. Сторони договору були позбавлені юридичної можливості посилатися на незареєстрований договір у відносинах з третіми особами. Це створювало проблеми, наприклад, при зверненні до суду для захисту інтелектуальної власності. Недобросовісні користувачі (франчайзі) нерідко уникали сплати винагороди за договорами та намагались визнавати договори недійсними у судовому порядку. Також податкові органи вважали безпідставним віднесення платежів роялті до складу валових витрат франчайзі, що тягнуло за собою негативні податкові наслідки. Отже, розвиток франчайзингового бізнесу в Україні істотно гальмувався через правову невизначеність таких договірних відносин.
12 лютого 2015 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)», яким скасовується обов’язкова процедура реєстрації договорів франчайзингу. Закон істотно знизить ризик виникнення вищеописаних проблем після набрання ним чинності. У цьому контексті втратить практичне значення Порядок державної реєстрації договорів комерційної концесії (субконцесії), затверджений наказом Мін’юсту № 1601/5 від 29 вересня 2014 року, який мав би набрати чинності 21 квітня 2015 року.
Незважаючи на законодавчі спрощення, успішний франчайзинг і надалі потребує спеціалізованої правової допомоги, яка включає:
- отримання свідоцтв на знаки для товарів і послуг, патентів на винаходи, корисні моделі, промислові зразки;
- захист авторських прав на документацію та інформаційні матеріали, програмне забезпечення, дизайн (оформлення);
- розробка пакету документів для юридичного оформлення продажу готового бізнесу на основі франчайзингу;
- придбання мастер франшизи у іноземного правовласника та адаптація іноземних правил до українського регуляторного законодавства;
- юридичні консультації на етапі розширення франчайзингової мережі (включаючи антимонопольне законодавство, державний ринковий нагляд, захист прав споживачів та спори між декількома франчайзі);
- захист об’єктів інтелектуальної власності від незаконного використання третіми особами;
- боротьба з незаконним імітуванням/копіюванням формату (моделі) бізнесу, недобросовісною конкуренцією та іншими правопорушеннями;
- вирішення спорів з існуючими та колишніми франчайзі, співвласниками бізнесу та працівниками;
- податкові консультації та захист платників податків у суді.
Команда практики інтелектуальної власності юридичної фірми «Василь Кісіль і Партнери» готова надати Вам спеціалізовану правову допомогу для розвитку франчайзингового бізнесу.
Ключові контакти:
Андрій Стельмащук, партнер
Владислав Подоляк, старший юрист