Опублікований нещодавно на сайті Київради проєкт рішення про введення мораторію на будівництво нових об’єктів на території міста Києва не на жарт налякав забудовників. Столична влада заявила, що планує запровадити тимчасову заборону на здійснення нового будівництва та реконструкції існуючих об’єктів із зміною зовнішніх геометричних розмірів. Простіше кажучи, тимчасово заборонити забудовникам зводити нові об’єкти та реконструювати існуючі на території міста Києва.
Дію мораторію планується поширити до набрання чинності нового Генплану міста Києва.
Заборону будівництва планується поширити на усі об’єкти, за винятком об’єктів соціальної, інженерної, транспортної інфраструктури, а також тих, які перебувають в аварійному стані, та будівництво чи реконструкція яких здійснюється на замовлення державної влади чи місцевого самоврядування. Відтак під мораторій підпадатимуть усі об’єкти комерційної і житлової забудови.
Свою частку заборон отримали й відповідні органи: їм не можна буде видавати дозвільні документи, технічні умови, вихідні дані, реєструвати дозволи й повідомлення. Планується заборонити:
- Департаменту містобудування та архітектури – надавати містобудівні умови та обмеження;
- Київській міській державній адміністрації, її структурним підрозділам, комунальним підприємствам, установам та організаціям – видавати дозволи на будівництво;
- Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю – реєструвати повідомлення про початок підготовчих робіт або будівництва, про готовність об’єкта до експлуатації, а також дозволи на виконання будівельних робіт.
Новину про мораторій разом із коментарями міського голови опублікували майже усі ЗМІ, але давайте розберемося, чи має право Київрада приймати подібне рішення?
Нагадаємо майже прописну істину: Київрада, як і будь-який орган державної влади чи місцевого самоврядування, може діяти та приймати рішення лише в межах наданих їй законом повноважень.
Жодна зі статей законів, на які у проєкті рішення є посилання, не наділяє Київраду повноваженнями забороняти будівництво об’єктів, забороняти органам видавати дозвільні документи.
Київрада може забороняти лише продаж пива, алкогольних і слабоалкогольних напоїв у визначений час доби на території міста Києва (пункт 44-1 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). Але не більше.
Нагадаю, що в Україні забороняється незаконне втручання органів державної влади і місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб у господарські відносини та перешкоджання господарській діяльності суб'єктів господарювання з боку органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
На відміну від органів місцевого самоврядування, які можуть діяти лише в межах повноважень, що надані їм законами України, суб’єкти господарювання мають право без обмежень займатися господарською діяльністю, що не суперечить законодавству, якою є, зокрема, й містобудівна діяльність.
Тому хочеться вірити, що в Київраді все ж таки знайдуться люди, які читають закони та не допустять прийняття відверто незаконного рішення. Інакше представникам Київради вкотре доведеться червоніти в суді і доводити «законність» прийнятого Київрадою рішення.
Якщо вказане рішення все ж буде прийняте, то, на моє глибоке переконання, у перші же ж дні воно буде оскаржене забудовниками в суді та визнане незаконним.
Якщо у міського голови та у Київради дійсно є бажання навести лад із забудовою в столиці, то варто зосередитись на затвердженні Генерального плану міста Києва та більш розумно та виважено підходити до роздавання земельних ділянок для містобудівних потреб.
Опубліковано: The Page, 16 вересня 2019 р.