публікації

На які перевірки поширюється, а на які не поширюється мораторій?

21/08/2020

Олександра Бортман

Старша юристка, адвокатка

Міжнародний арбітраж,
Національний судовий процес

Із запровадженням карантину Держава запровадила низку послаблень і для бізнесу. Серед них – заборона на проведення перевірок, яку негласно назвали "мораторієм на перевірки". А втім, цей мораторій поширюється далеко не на всі перевірки. Чи можливі перевірки під час карантину?
Хто може, а хто не може прийти з перевіркою під час карантину?

У цій статті ми не вестимемо мову про податкові перевірки, які регулюються окремо.

  1. Заборона стосується проведення планових перевірок, але не всіх. В окремих випадках планові перевірки теж проводять

У березні Верховна Рада України ухвалила два закони, які забороняють проведення низки перевірок під час карантину. Так, Законом № 530-IX законодавець установив загальну заборону на проведення органами державного нагляду (контролю) планових перевірок у сфері господарської
діяльності.

Мораторій на планові перевірки діятиме до останнього дня місяця, у якому буде завершено дію карантину.

Водночас Законом № 533-IX установлено низку винятків із мораторію. Зокрема, законодавець дозволив проводити планові перевірки бізнесу, якщо:

  • компанію зараховано до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику від провадження господарської діяльності;
  • перевірку проводять у сфері дотримання вимог щодо державних регульованих цін;
  • перевірку проводять у сфері санітарного й епідемічного благополуччя населення.
  1. Заборона (мораторій) не поширюється на позапланові перевірки

Обидва закони заборонили проведення лише планових перевірок. На позапланові перевірки мораторій не поширюється – їх можуть проводити без будь-яких обмежень.

Позапланові перевірки часто-густо проводять за зверненням фізичної особи та з метою перевірки виконання суб'єктами господарювання раніше виданих приписів. Найчастіше з позаплановими перевірками мають справу ті суб'єкти господарювання, які працюють зі споживачами.

  1. Перевірки суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику все ж таки проводять Мораторій не поширюється на перевірки суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику.

Ступінь ризику визначають окремо в кожній зі сфер державного контролю за спеціально розробленими й затвердженими Кабінетом Міністрів України критеріями оцінки ризиків.

Дізнатися, до якого ступеня ризику віднесене ваше підприємство в певній сфері державного
контролю, можна на Інспекційному порталі.

4. Мораторій не поширюється на перевірки, що не регулюються Законом № 877-V

Усі перевірки можна поділити на дві групи: ті, що регулюються Законом № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі – Закон № 877-V), та інші, на що вказало Мінекономіки в роз'ясненні від 25.05.2020 р.

Мораторій на перевірки поширено не на конкретні органи, що проводять перевірки бізнесу, а на сфери контролю. Сфери контролю в кожного органу різні. Є випадки, коли один орган контролю проводить перевірки в кількох сферах. Наприклад, у Держпродспоживслужби є приблизно 15 сфер контролю, і одні з них підпадають під дію мораторію (захист рослин), а інші – ні (державне регулювання цін), на чому наголошувало й Мінекономіки в роз'ясненні від 25.05.2020 р.

Як було зазначено вище, усі перевірки суб'єктів господарювання можна поділити на дві групи: ті, що регулюються Законом № 877-V, та інші, про що йдеться в роз'ясненні Мінекономіки від 25.05.2020 р. Мораторій не поширюється саме на другу групу перевірок, окрім податкових, де є
певні особливості. До цієї групи належать перевірки, зазначені у ст. 2 Закону № 877-V:

  • валютний нагляд;
  • митний контроль;
  • податковий контроль;
  • державний експортний контроль (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні);
  • контроль за дотриманням бюджетного законодавства;
  • державний нагляд на ринках фінансових послуг;
  • державний контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;
  • державний нагляд (контроль) у галузі телебачення й радіомовлення;
  • державний нагляд (контроль) за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики й комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг;
  • державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції (регулюється Законом № 2735-VI "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції");
  • державний нагляд за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії.

Отже, перевірки в цих сферах контролю можливі, оскільки мораторій на них не поширюється.

Проте цей список не є вичерпним, а тому в кожному окремому випадку потрібно з'ясовувати, чи має право конкретний орган прийти з перевіркою в певній сфері під час карантину.

5. Перевірки Держгеокадастру

Спірним є питання, чи регулюються Законом № 877-V перевірки Держгеокадастру, з огляду на наявність окремого Закону № 963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Ані Закон № 877-V, ані Верховний Суд однозначної відповіді на це питання не дають. В одних справах Верховний Суд дотримується позиції, що перевірки Держгеокадастру регулюються Законом № 877-V (постанови Верховного Суду від 10.01.2019 р. у справі № 823/922/17 та від
28.01.2020 р. у справі № 818/998/17
), а в інших – займає протилежну позицію, уважаючи, що норми цього Закону жодним чином не стосуються перевірок Держгеокадастру (постанова Верховного Суду від 27.02.2020 р. у справі № 818/1512/17).

У світлі мораторію на проведення перевірок ця дискусія дістала нове значення, адже, якщо перевірки Держгеокадастру підпадають під дію Закону № 877-V, на них поширюється мораторій, якщо ж не підпадають, то такі перевірки під час карантину можуть бути проведені без будь-яких
обмежень.

Ми вважаємо, що перевірки Держгеокадастру регулюються Законом № 877-V, а отже вони підпадають під мораторій. По-перше, перелік перевірок, на які не поширюється цей Закон, визначено в ч. 2 ст. 2, і він є вичерпним – перевірок дотримання земельного законодавства там немає. По-друге, форму акта такої перевірки затвердило Міністерство аграрної політики та продовольства, і її розроблено саме на основі цього Закону й з посиланням на нього.

Резюмуючи, зазначимо, що перевірки під час карантину можливі, адже позапланові перевірки не обмежуються, а в багатьох сферах вони трапляються навіть частіше, ніж планові.

Наявний мораторій поширюється лише на планові перевірки, та й то з істотними винятками. А тому навіть у період дії карантину жоден працюючий бізнес не застрахований від того, що завтра до нього можуть прийти з перевіркою.

Мораторій на проведення перевірок не поширюється, а отже під час карантину можливі такі перевірки:

  • усі позапланові перевірки;
  • планові перевірки компаній із високим ступенем ризику;
  • планові перевірки у сфері дотримання вимог щодо формування, установлення й застосування державних регульованих цін;
  • планові перевірки у сфері санітарного й епідемічного благополуччя населення;
  • будь-які перевірки у сферах валютного, митного, податкового контролю, контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, контролю нехарчової продукції тощо (усі перевірки, які не регулюються Законом № 877-V).

Опубліковано: Ліга Закон, №31, 20 серпня 2020 р. 

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

09/10/2023

18 жовтня вводяться в дію зміни до Господарського процесуального кодексу, відповідно до яких усі юридичні особи зобов’язані зареєструвати кабінет в Електронному суді.

Богдан Шабаровський

31/01/2023

У певних випадках прокурор може подати цивільний чи господарський позов в інтересах держави. Склалася практика, що брати участь у розгляді справи за позовом одного прокурора може будь-який інший прокурор (здебільшого – той, якому ближче до суду), а єдиним доказом повноважень такого прокурора є його службове посвідчення. Ця практика знайшла підтримку у Верховному Суді й настільки утвердилася, що намагання поставити її під сумнів викликають здивування в суддів та обурення в прокурорів.

Богдан Шабаровський