Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» №909-VIII, який набрав чинності на початку 2016 року, було скасовано автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ.
Відповідно до чинного Податкового кодексу України у цьому році функціонуватимуть два реєстри заяв про повернення суми відшкодування бюджетного ПДВ. До першого реєстру включатимуться заяви тих платників ПДВ, які одночасно відповідають таким критеріям:
- частка експорту в річному обороті платника ПДВ становить не менше 40%;
- платник ПДВ має необоротні активи, вартість яких у 3 рази перевищує суму ПДВ, заявлену до відшкодування, або отримав на 1 рік фінансову гарантію від ПАТ «Державний ощадний банк України», ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України» чи ПАТ «Укргазбанк»;
- щодо платника ПДВ у ЄДР не внесено записів про відсутність підтвердження відомостей, відсутність за місцезнаходженням тощо;
- платник ПДВ не перебуває у судових процедурах банкрутства.
До другого реєстру будуть включатися заяви платників ПДВ, які не відповідають зазначеним вище критеріям.
22 лютого 2016 року Постановою Кабінету Міністрів України №68 було затверджено Порядок ведення реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість («Порядок»).
Порядок визначає механізми включення платниками поданих заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ до першого та другого реєстрів і внесення до зазначених реєстрів інформації про стан розгляду кожної заяви та опублікування реєстрів. До реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ включаються заяви, подані після 1 лютого 2016 року. Порядок визначає, що ДФС щодня публікуватиме реєстри на своєму офіційному веб-сайті.
Кожен з реєстрів буде складатися з двох частин. Перша частина реєстрів міститиме інформацію про дату подання заяви, номер податкової декларації або уточнюючого розрахунку, найменування або прізвище, ім'я та по батькові платника податку, індивідуальний податковий номер платника податку.
Друга частина кожного з реєстрів, що буде динамічною, оновлюватиметься щодня та включатиме актуальну інформацію щодо поточного розгляду заяви платника ПДВ. Вона буде складатися з 14 граф, які міститимуть інформацію про:
- дату надіслання платнику податку територіальним органом ДФС повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації або уточнюючого розрахунку;
- зазначену у заяві суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку в банку;
- дату узгодження територіальним органом ДФС зазначеної у заяві суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню;
- дату висновку територіального органу ДФС із зазначенням суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, надісланого до територіального органу Казначейства;
- суму податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, згідно з висновком територіального органу ДФС;
- дату податкового повідомлення-рішення, в якому наводиться неузгоджена сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування, зазначена у заяві;
- номер податкового повідомлення-рішення, в якому наводиться неузгоджена сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування, зазначена у заяві;
- неузгоджену суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування, що зазначена у заяві, відповідно до податкового повідомлення-рішення;
- дату початку оскарження податкового повідомлення-рішення;
- неузгоджену суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування, що оскаржується;
- дату закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення;
- суму податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, узгоджену за результатами оскарження;
- дату повернення суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, на рахунок платника податку в банку;
- суму податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню, повернуту на рахунок платника податку в банку.
Реєстри формуватимуться у хронологічному порядку за черговістю включення податкових декларацій або уточнюючих розрахунків, у складі яких подано заяви.
Заяви автоматично включаються до відповідного реєстру протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку надходження. Якщо ж податковий орган встановить, що платник податку не відповідає критеріям для включення його заяви до першого реєстру, такий орган зобов’язаний направити платнику податку рішення про таку невідповідність, надавши детальні розрахунки та пояснення щодо відмови.
У свою чергу, платник податку має право оскаржити це рішення.