Василь Кісіль і Партнери спільно з Європейською Бізнес Асоціацією вперше дослідили рівень Міжнародного комплаєнс індексу
08/06/2021
Цьогоріч Європейська Бізнес Асоціація спільно з Василь Кісіль і Партнери вперше провели експертне дослідження поточного стану розвитку комплаєнсу та корпоративної етики в Україні – Міжнародний комплаєнс індекс.
За участю Міжнародної асоціації з комплаєнсу (ІСА), у дослідженні вдалося зробити аналогічний зріз серед бізнесу, що працює в Великобританії, та прослідкувати спільні тренди та відмінності.
Так, інтегральний показник індексу в Україні склав 3,70 балів з 5-ти можливих та опинився у нейтральній площині. Для Великобританії цей показник склав 4,24 бали. Серед компонентів індексу вищу оцінку отримала середня оцінка восьми критеріїв комплаєнс-зрілості бізнесу – 4,25 балів. Відповідно, загальний рівень прихильності до принципів комплаєнсу серед представників бізнес-спільноти в Україні експерти оцінили нижче – 3,15 балів.
До критеріїв комплаєнс-зрілості, які оцінювали компанії, увійшли процедури в компанії, комплаєнс-ризики і їх контроль, прихильність керівництва до комплаєнс-практик, перевірка due diligence, комунікація політики з комплаєнсу, моніторинг та аудит комплаєнсу, забезпеченість повноваженнями та ресурсами, процедура повідомлення про порушення. Серед вищезгаданих критеріїв найвище компанії оцінили фактор актуальності процедур та політик в компанії, а найгірше – моніторинг та аудит комплаєнс-програм.
Майже половина компаній, а саме 43% вважають, що загальний рівень прихильності та розуміння принципів комплаєнсу серед представників бізнес-спільноти в України знаходиться на середньому рівні, 26% вважають, що він є високим, 7% – дуже високим, і інші 22% вважають, що він є низьким або дуже низьким.
Водночас респонденти з Великобританії оцінили рівень розвитку комплаєнсу в їхньому бізнес-оточенні переважно як високий або дуже високий (63% опитаних), і ще 17% вважають його середнім.
Аналіз результатів опитування в залежності від розміру компанії в Україні продемонстрував, що найкраще розвиток комплаєнсу в своєму бізнесу оцінили малі підприємства, на другому місці – великі, і на третьому – середні. Водночас рівень розвитку комплаєнсу в міжнародних компаніях є суттєво вищим, ніж в локальних. При цьому, 42% усіх компаній мали досвід залучення зовнішніх радників для адаптації комплаєнс-програми або проведення внутрішніх розслідувань.
"Рівні правила гри – це важлива умова для розвитку сприятливого бізнес-середовища в країні. Але ще важливішим є готовність учасників ринку дотримуватися цих правил. Дослідження показало, що компаніям-членам Асоціації властиво достатній рівень прихильності до принципів комплаєнсу, однак, звісно, нам ще є куди рости. Тож необхідно продовжувати роботу щодо розвитку комплаєнсу, його якісної оцінки та поширення кращих практик серед представників української бізнес-спільноти. Саме так ми зможемо досягнути більшої прозорості в системі", – зазначила Анна Дерев'янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації.
Андрій Слюсар, старший юрист Василь Кісіль і Партнери так коментує результати дослідження: "Василь Кісіль і Партнери" давно і системно наголошує на важливості додержання антикорупційних практик та етичного підходу не лише при наданні юридичних послуг, але і при веденні бізнесу загалом. Приємно констатувати за результатами опитування, що EBA об’єднує компанії, які усвідомлюють важливість підтримки і розвитку комплаєнс-складової бізнесу. Також, за відповідями респондентів ми спостерігаємо тренд щодо залучення зовнішніх радників для покращення комплаєнс-функції бізнесу. Ми віримо, що завдяки спільним зусиллям показник цього індексу в Україні надалі лише зростатиме, як і його відображення у щоденній діяльності українських компаній".
Переглянути презентацію
ЯК ВИМІРЮЄТЬСЯ ІНДЕКС
Міжнародний комплаєнс індекс – проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2021 року.
Мета дослідження – аналіз та оцінка розвитку корпоративної культури, комплаєнсу та ділової етики в Україні та Великобританії, пошук спільних трендів, тенденцій та відмінностей.
Інтегральний показник індексу складається з двох рівнозначних компонентів:
Загальний рівень прихильності до принципів комплаєнсу серед представників бізнес-спільноти в Україні;
Середня оцінка 8 критеріїв комплаєнс–зрілості бізнесу.
Дослідження проводилося з 12 до 28 квітня 2021 року, у ньому взяли участь 157 директорів, юристів, експертів з HR та комплаєнсу компаній-членів EBA та 95 комплаєнс офіцерів мережі ІСА у Великобританії.
Юридичний партнер дослідження – Василь Кісіль і Партнери.