публікації

Імпорт із РФ та граничні ціни. Що регулює новий закон про ринок електроенергії

12/12/2019

Олександр Бородкін

Партнер, адвокат

China Desk,
Банківське та фінансове право,
Державно-приватне партнерство та закупівлі,
Енергетика та природні ресурси,
Міжнародне структурування податків,
Нерухомість та будівництво,
Оподаткування,
Приватні клієнти та управління приватним капіталом,
Торгівля та комерційна діяльність,
Будівництво та забудова,
Відновлювальна енергетика,
Споживчі товари та роздрібна торгівля,
Транспорт та інфраструктура

Тетяна Ревуцька

Юристка, адвокатка

Державно-приватне партнерство та закупівлі,
Енергетика та природні ресурси,
Нерухомість та будівництво,
Будівництво та забудова,
Відновлювальна енергетика

Верховна Рада прийняла в цілому законопроєкт №2233 (далі – «Законопроєкт»), який внесе зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – «Закон»).

Суперечливий Законопроєкт, який ми коментували раніше, надасть повноваження Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – «Регулятор») встановлювати граничні ціни на ринку «на добу наперед», внутрішьнодобовому ринку та балансуючому ринку для кожної з двох торгових зон України. Регулятор також встановлюватиме мінімальний тариф для ТЕЦ не нижче собівартості та граничну нижню межу обов’язкового продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед» не менше 10% до кінця 2019 р., та не менше 15% – до кінця 2025 р., але в обох випадах не більше 30% місячного обсягу продажу.

У другому читанні Законопроєкт доповнився прийнятими правками, спрямованими на обмеження створених ним повноважень Регулятора щодо встановлення граничних цін. Їх встановлення тепер повинне мати відповідне обґрунтування, їх рівень – мінімально впливати на формування ринкової ціни, а доцільність встановлення граничних цін та їх рівень мають переглядатися Регулятором не менше одного разу на півроку. Перед встановленням граничних цін Регулятор радитиметься з Антимонопольним комітетом України.

Такі зміни, вочевидь, були запропоновані на виконання Угоди про асоціацію, яка вимагає від України забезпечення саме ринкових механізмів формування цін на електричну енергію на противагу управління пропозицією «в ручному режимі». Втім, вони значно не обмежують повноваження Регулятора – адже належність обґрунтування встановлення граничних цін, наскільки вони обмежують ринок і чи потрібно продовжувати їх встановлювати Регулятор визначатиме самостійно.

Нововведенням до другого читання стало часткове обмеження імпорту електричної енергії з Російської Федерації, а саме заборона її продажу за двосторонніми договорами та на внутрішньодобовому ринку. Встановлені заборони можуть бути скасовані Кабінетом Міністрів України задля безпеки енергетичної системи. Законопроєкт не обмежує продажу електричної енергії з РФ на ринку «на добу наперед».

Прийнята редакція цього положення є компромісним варіантом, оскільки інші, більш радикальні, пропозиції включали в себе обмеження імпорту і з Білорусі. Для подальшого контролю над рівнем імпорту Законопроєкт надає Регулятору повноваження анулювати результати аукціону на пропускну спроможність на 2020 рік на кордонах із державами, які не є договірними сторонами Енергетичного Співтовариства – тобто в тому числі РФ.

Попри заявлене спрямування Законопроєкту на підтримку ліквідності вітчизняного ринку електричної енергії, будь-які додаткові повноваження Регулятора щодо встановлення цін та забезпечення пропозиції можуть розглядатися як форма втручання держави у ринкові відносини.

Вільний ринок, запущений в Україні у липні 2019 року, тепер працюватиме з обмеженнями, які віддаляють його від європейської системи продажу електроенергії, наближення до якої має стати пріоритетом. З іншого боку, хоча вплив такого регулювання на виробників може бути негативним через обмеження прибутків, ці зміни матимуть позитивний вплив на споживачів через зниження цін на ринку «на добу наперед». А обмеження імпорту з РФ, крім політичних мотивів, дозволить підтримати конкурентоспроможність вітчизняних виробників електричної енергії на окремих сегментах ринку.

Опубліковано: The Page, 12 грудня 2019 р. 

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

27/04/2018

04 квітня 2018 р. Мінрегіон затвердив чотири нових ДБН для приведення вітчизняних будівельних норм у відповідність з європейськими стандартами. Найбільш важливим з них є ДБН Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій», прийнятий на заміну базовому ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» та ряду інших нормативних актів.

Олег Качмар, Олександр Бородкін

01/09/2009

Стаття доступна тільки в російській версії:

Олег Альошин, Олександр Бородкін