публікації

Навігатор законодавчих змін: нові деталі податкових перевірок

08/07/2021

Остап Семерак

Партнер

Публічна адвокація

Щотижневий огляд важливих для бізнесу законодавчих ініціатив, на які ще не пізно вплинути

Бізнес в Україні часто недооцінює можливість свого впливу на правову реальність. Тому не використовує право висловити свою думку щодо нормативно-правових актів, які безпосередньо регулюють його діяльність, спричиняють певні фінансові втрати, створюють нові обмеження чи обов’язки. Важливо: йдеться про вплив до моменту прийняття таких актів.

Ті нормативно-правові акти, які прийняті Верховною Радою України, президентом України, кабінетом міністрів України, Національним банком України, іншими державними органами та спрямовані на правове регулювання господарських відносин, адміністративних відносин між державними органами та суб'єктами господарювання, називають регуляторними.

Прийняття регуляторних актів містить такі обов’язкові етапи як оприлюднення проєктів актів з метою отримання зауважень і пропозиції від громадськості та подальше опрацювання органом влади таких зауважень. Отже громадяни та бізнес можуть взяти безпосередню участь у проєктуванні регуляторного акта та вплинути на його зміст. Більше того, громадськість може висловлювати свої пропозиції навіть тоді, коли акт передали до Державної регуляторної служби, якщо строк для подання пропозицій ще не закінчився.

У щотижневому огляді експерти Василь Кісіль і Партнери будуть попереджати про найбільш важливі для бізнесу проєкти регуляторних актів, які перебувають на аналізі в Державній регуляторній службі України та на обговоренні у міністерствах та інших органах виконавчої влади.

Сьогодні — перший огляд.

Зміни у сфері податкових перевірок

18 червня до Державної регуляторної служби надійшов проєкт Постанови Кабінету Міністрів «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 року № 89».

У березні 2020 року Парламент вніс зміни до Податкового кодексу України, запровадивши заборону на проведення майже усіх видів податкових перевірок для фізичних і юридичних осіб до кінця дії карантину. Проте на початку лютого 2021 року податкові органи відновили перевірки компаній на підставі Постанови Кабміну № 89, яка всупереч чинному податковому законодавству дозволила податківцям знову перевіряти бізнес. Ця постанова у чинній редакції, щоправда, не відновила перевірки фізичних осіб.

Проте проєкт Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 року № 89» пропонує дозволити проведення податкових перевірок не лише щодо юридичних, а й щодо фізичних осіб.

Окрім цього, він дещо розширює перелік тих документальних і фактичних податкових перевірок, які дозволено проводити під час дії мораторію. Зокрема, Постанова дозволяє проведення:

  • фактичних перевірок платників податків, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я, реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  • документальних планових перевірок платників податків — фізичних осіб з обсягом одержаного доходу у сумі понад 20 млн грн за звітний рік, які були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними;
  • документальних планових перевірок платників податків — фізичних осіб з обсягом одержаного доходу за попередній звітний рік у сумі понад 20 млн грн;
  • документальних позапланових перевірок платників податків — фізичних осіб, які одержують доходи, не пов’язані зі здійсненням підприємницької чи незалежної професійної діяльності, у сумі понад 20 млн грн на рік та мають ризик несплати податків та зборів, невиконання податкового законодавства;
  • документальних позапланових перевірок суб'єктів господарювання, які здійснюються виплати доходів, отриманих нерезидентом, джерелом їх походження з України в частині правомірності застосування звільнення від оподаткування або зменшення ставки податку у разі отримання відповідей від іноземних компетентних органів.
  • Міністерство фінансів України як розробник акта оприлюднило його проєкт для обговорення 11 червня, не зазначивши, протягом якого періоду можна надавати пропозиції. Проте відповідно до українського законодавства строки для наданням пропозицій до проєкту регуляторного акта не можуть бути меншими за місяць.

Звертаємо увагу, що чинний пункт 52−2 Перехідних положень Податкового кодексу передбачає встановлення мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок, який триватиме по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину. Змінювати Податковий кодекс можна лише шляхом внесення відповідних змін до самого кодексу, а не шляхом прийняття постанови, як це зробив Кабінет Міністрів України в лютому 2021 року. Більше інформації про незаконність Постанови 89 від 03.02.2021 року можна віднайти в нашій статті за посиланням.

Автори: Остап Семерак, партнер, та Тетяна Бережна, радниця

Опубліковано: НВ Бізнес, 8 липня 2021 р. 

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

05/08/2022

Кодекс законів про працю України був затверджений ще у 1971 року та сформувався в умовах радянської економіки. За 50 років кодекс зазнавав змін, проте основні засади, принципи та методи регулювання залишались такими ж.

Остап Семерак, Аліна Ратушна

30/06/2022

Чи має право податкова проводити зараз перевірки бізнесу? До початку 2020 року податкові органи перевіряли бізнес звичним чином: планові перевірки відповідно до заздалегідь опублікованого річного плану, позапланові — несподівано, але якщо є підстави, передбачені податковим законодавством....

Остап Семерак, Аліна Ратушна