12 листопада Верховна Рада України прийняла три довгоочікувані законопроекти у сфері антимонопольного регулювання: (а) законопроект №2431 щодо затвердження обов’язкової методики розрахунку штрафів Антимонопольного комітету України (надалі – «АМК»), яка зараз має рекомендаційний характер, (б) законопроект №2168а щодо довгоочікуваного підвищення порогів для отримання дозволів на концентрації, та (в) законопроект №2102 щодо підвищення прозорості діяльності АМК.
Якщо перші два законопроекти ще не покинули стін парламенту і готуються до другого читання, то третій – вже прийнятий та готується на підпис Президенту (надалі – «Закон»).
Закон передбачає два основних нововведення:
- АМК зобов’язаний публікувати усі свої рішення, за виключенням інформації з обмеженим доступом, протягом 10 (десяти) робочих днів з дати їх прийняття;
- суб’єкти господарювання повинні обґрунтовувати конфіденційний характер тієї чи іншої інформації, яку вони надають АМК у якості інформації з обмеженим доступом.
Віднедавна АМК вже публікує витяги зі своїх рішень, але у досить обмеженому обсязі, що пов’язано із присвоєнням суб’єктами господарювання обмеженого доступу майже усій інформації, яка подається ними в АМК. Крім того, такі витяги оприлюднюються не завжди своєчасно. Нововведення покликані забезпечити своєчасне та більш повне оприлюднення рішень АМК.
Ми позитивно оцінюємо Закон та запроваджені ним зміни. Відтепер, суб’єкти господарювання зможуть вільно знайомитися з останньою практикою АМК і прогнозувати дії АМК у тому чи іншому випадку, а під час розгляду чи оскарження антимонопольних справ можна буде посилатися на попередню практику АМК. З іншого боку, суб’єктам господарювання треба буде більш виважено підходити до обґрунтування конфіденційності тієї чи іншої інформації, що подається в АМК, щоб попередити її розголошення.
Закон набере чинності через три місяці після його опублікування. Сумнівів у тому, що Президент його підпише, практично немає, адже це забезпечить виконання однієї з вимог Угоди про асоціацію з ЄС. Тому ми вже зараз радимо клієнтам з антимонопольних питань зважати на можливості і виклики, запроваджувані Законом.