Адміністративні суди знову визнали порядок проведення інспекційних відвідувань Держпраці протиправним та нечинним. Така постанова була прийнята 14 вересня 2021 року Шостим апеляційним адміністративним судом (справа № 640/17424/19).
Підставою для прийняття такого рішення стало недотримання Кабінетом Міністрів України порядку погодження проекту регуляторного акту із Державною регуляторною службою, а саме: під час попереднього розгляду проекту Постанови № 823, якою визначається порядок проведення інспекційних відвідувань, Держпраці не було враховано численні зауваження ДРС, що стало причиною для відмови у погодженні проекту Постанови № 823.
Тобто, у зв’язку зі скасуванням Постанови № 823 Держпраці не має права проводити інспекційні відвідування.
Нове – це добре забуте старе
Нагадаємо, що у 2019 році Шостий апеляційний адміністративний суду уже скасовував попередній порядок проведення інспекційних відвідувань Держпраці (Постанова КМУ № 295). У вересні 2021 року Верховний Суд залишив цю постанову апеляційного суду без змін.
Натомість, КМУ замість того, щоби зробити роботу над помилками та врахувати попередній досвід, прийняв на заміну Постанови № 295 практично аналогічну Постанову № 823. Видавалося, що за таких умов скасування Постанови № 823 є лише питанням часу.
До чого готуватись бізнесу?
Внаслідок визнання протиправною та нечинною Постанови № 823 інспектори Держпраці втратили право проводити інспекційні відвідування, а складені за їх результатами акти, приписи та постанови про накладення штрафів будуть заздалегідь незаконними.
Однак, перевірки компаній, які були внесені до плану-графіку перевірок Держпраці на 2021 рік, а також позапланові перевірки, що стосуються охорони праці, зайнятості населення, працевлаштування інвалідів та гірничого нагляду, продовжують здійснюватися відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та проводитимуться без змін.
Як свідчить практика Верховного Суду, у попередньому витку цієї епопеї проведення інспекторами Держпраці інспекційного відвідування на підставі Постанови № 295 після визнання її протиправною та нечинною було підставою для визнання такого інспекційного відвідування протиправним, а актів, приписів та постанов про накладення штрафів, складених за його результатами, незаконними. Можна припустити, що Верховний Суд буде дотримуватись аналогічної правової позиції і у спорах, що виникнуть внаслідок визнання протиправною та нечинною Постанови № 823.
Автори: Валерія Безпала, партнерка, та Ксенія Гришина, юристка