Publication

Час звітувати про іноземні компанії (КІК) 

15/02/2024

Volodymyr Igonin

Partner, Attorney-at-Law

Corporate and M&A,
Agribusiness,
Telecommunications, Media & Technology

Наближається термін звітування про іноземні компанії, учасниками чи бенефіціарами яких є податкові резиденти України, - т.зв. «КІК». Нижче ми описали основні правила звітування за 2022-2023.  

Хто звітує? 

Українські податкові резиденти мають прозвітувати про іноземні компанії, які вони контролювали у 2022 та/або 2023. У більшості випадків контролером є фізична особа, тобто бенефіціар контрольованої іноземної компанії. Виняток: якщо в корпоративній структурі є українська компанія, через яку бенефіціар опосередковано володіє КІК. Тоді саме українська компанія визнається контролером КІК замість фізичної особи (бенефіціара). 

Для володіння КІК достатньо однієї з умов: 

  • частка понад 50%; 
  • частка понад 25%, якщо разом з іншими українськими резидентами сукупна частка перевищує 50%; 
  • фактичний контроль над КІК незалежно від розміру частки. Критеріями контролю є, зокрема, статус бенефіціара в банку КІК, генеральна довіреність від КІК, контроль над банківськими рахунками КІК. 

Нагадуємо, що крім щорічного звіту, українську податкову треба повідомляти протягом 60 днів про набуття та відчуження частки в КІК, в т.ч. про створення та ліквідацію КІК. 

Коли подати звіт про КІК? 

Контролер подає звіт про КІК одночасно з річною податковою декларацією. Для фізичних осіб це декларація про майновий стан і доходи (до 1.05.2024). Для юридичних осіб – декларація з податку на прибуток (до 29.02.2024). Якщо юридична особа перебуває на єдиному податку та володіє КІК, вона теж має подати декларацію з податку на прибуток для цілей звітності про КІК. 

Правила звітності стандартні – в поточному році ви звітуєте про попередній рік. Як виняток у 2024 ви можете прозвітувати не лише за 2023, а й за 2022. Тому якщо рік тому ви не прозвітували за 2022, штрафу за це немає. 

Як подати звіт про КІК? 

Форма звіту та порядок його підготовки доступні за посиланням. Подати звіт треба через електронний кабінет за кожну КІК окремо. Звіт можна знайти в кабінеті за кодом F0108701 чи J0108701 для фізичної чи юридичної особи відповідно. 

До звіту треба додати фінзвітність КІК. Якщо немає можливості скласти фінзвітність вчасно (до 29.02 чи 1.05), подайте скорочений звіт з базовими даними про КІК без фінансових даних. Скорочений звіт можна знайти за кодом F0108601 чи J0108601 для фізичної чи юридичної особи відповідно. У разі подання скороченого звіту треба буде підготувати фінзвітність і подати повний звіт до кінця 2024. 

Які податки платити? 

Якщо контролер не звільнений від податку (див. наступний розділ), він платить податок з прибутку КІК пропорційно до своєї частки в КІК. 

Для фізичної особи податок становить 10,5% або 19,5% (ПДФО 9% або 18% та військовий збір 1,5%) залежно від моменту виплати дивідендів від КІК. Юридична особа платить податок на прибуток 18% (крім банків, для яких ставка 25%). При цьому дивіденди, які в подальшому виплачуватиме КІК, не будуть повторно оподатковуватися. 

Для розрахунку прибутку КІК діють спеціальні правила, зокрема щодо купівлі-продажу часток у компаніях, позик тощо (деякі правила не діють для 2022 звітного року). 

Сплатити податок треба до 11.03.2024 (для юридичної особи) або 1.08.2024 (для фізичної особи). Український податок можна зменшити на суму податків, сплачених з прибутку КІК в іноземній країні, з документальним підтвердженням такої сплати. 

Хто звільнений від податку з прибутку КІК? 

Контролер звільнений від податку, якщо між Україною та країною реєстрації КІК є конвенція про уникнення подвійного оподаткування та виконується одна з умов: 

  • КІК платить у своїй країні податок на прибуток за ефективною ставкою (= сплачений податок ÷ прибуток КІК * 100%) від 13%; 
  • КІК отримує понад 50% доходу від активної (виробництво, торгівля), а не пасивної діяльності (холдингові компанії). 

Незалежно від вказаних вище умов контролер також звільнений від податку, якщо загальний річний дохід всіх його КІК не перевищує 2 млн євро або якщо КІК є публічною компанією чи благодійною організацією. 

Попри звільнення від податку, контролер все одно має подати звіт про КІК. 

Які штрафи за порушення правил звітування про КІК? 

Порушення 2022 звітний рік  2023 звітний рік 
Не подати звіт про КІК  248 100 грн  268 400 грн 
Несвоєчасно подати звіт про КІК  2 481 грн на день, але не більше 124 050 грн  2 684 грн на день, але не більше 134 200 грн 
Не подати звіт про КІК після накладення штрафу  12 405 грн на день, але не більше 744 300 грн  13 420 грн на день, але не більше 805 200 грн 
Приховати відомості про КІК  3% прихованого доходу КІК або 25% прихованого прибутку КІК, але не більше 2 481 000 грн  Ті самі відсотки, але не більше 2 684 000 грн 
Не повідомити про набуття чи відчуження частки в КІК  744 300 грн  805 200 грн 
Не надати додаткові документи про дохід КІК на запит податкової  3% прихованого доходу КІК, але не більше 2 481 000 грн  3% прихованого доходу КІК, але не більше 2 684 000 грн 
 


За 2022-2023 звітні роки не діють штрафи за порушення, пов’язані з розрахунком прибутку КІК, однак штрафи за неподання чи несвоєчасне подання звіту діють. 

*  *  * 

Якщо вам потрібна консультація щодо подачі звітів КІК, звертайтеся до Володимира Ігоніна, партнера практики корпоративного права та M&A. 

Автори: Володимир Ігонін, Артем Шматов, Олександра Кондуфорова

What's new?

Most important updates in your mail.

similar publications

14/02/2023

Ukraine has moved to a hybrid corporate governance model. For years, businesses could only use the two-tier model, with the management and the supervisory boards strictly separated. Now companies can take advantage of the one-tier model with its flexibility and dynamics.

Artem Shmatov

10/06/2022

Years of occupation of Ukraine by russia, whatever form it happened in, made Ukraine look close to russia in all senses to the rest of the world. International businesses considered this closeness as a marker to optimize operations in Eastern Europe. In management terms, it often resulted in direct reporting of Ukrainians to russian offices instead of headquarters. In legal terms, the result was often the corporate control of russian units of multinational corporations over Ukrainian units or other forms of control such as IP licensing...

Artem Shmatov, Volodymyr Igonin