публікації

«Продам акаунт в соцмережі». В чому привабливість української юрисдикції для торгівлі акаунтами і до чого тут круасани

12/05/2022

Іларіон Томаров

Радник, адвокат

Захист даних і приватність,
Інтелектуальна власність,
Інформаційні технології

Припустимо, ви готуєте смачні круасани, а ті, хто їх скуштував, щодня чекають на свіжу випічку. Хоча зараз сторінка в Instagram, де ви публікуєте фото круасанів з різних закладів і відгуками про них – більш прибуткова справа.

Круасани – це традиційний бізнес. Втім, якщо ви продаєте акаунти в соціальних мережах, гарантії вартують значно більше. Інтернет запропонує сайти – посередники з торгівлі акаунтами. У них є переваги та істотні недоліки. Нещодавно в Україні з’явилась альтернатива – закон «Про віртуальні активи». Які ризики треба врахувати і як це зробити, в чому привабливість української юрисдикції для торгівлі акаунтами – про це в колонці для AIN.UA розповідають юристи «Василь Кісіль і Партнери» Іларіон Томаров та Маргарита Толмач.

1. Акаунт соцмережі – «віртуальний круасан»

Закон легалізував новий об’єкт – «віртуальний актив», який може приймати різні форми: криптовалюти, доменні імена, ігрові аватари, акаунти в соцмережах, NFT тощо.

Акаунт в соцмережах може бути частиною різних угод:

  1. Простих (продати, взяти кредит під заставу, внести в статутний капітал компанії);
  2. Складних (спільне використання і розподіл прибутку, створення похідних активів: NFT, об’єкти віртуальної реальності; оцінка розміру збитків);
  3. Продаж умовного бізнесу (акаунт має стільки контенту і підписників, щоб генерувати дохід).

2. Акаунт соцмережі: круасан з начинкою

Якщо основна цінність акаунту – підписники, достатньо погодити основні умови. Якщо купуєте акаунт заради контенту або монетизації – приділіть увагу нюансам, перевірте ризики та структуруйте угоду.


"Під час переговорів щодо продажу акаунта звертайте увагу на начинку круасана, бо там заховані найцінніші блага. Мова йде про набуття майнових авторських прав на контент, прав на торговельні марки, прав на монетизацію тощо. Без них ви матимете проблеми із комерціалізацією активу".


3. Головний пекар акаунтів

Хоча акаунт існує в межах соціальної мережі, остання майже не бере участь в правочинах. Головним є власник, який має логін і пароль та контролює як контент, так і монетизацію.

Якщо соцмережа забороняє продаж акаунтів, навряд чи вона буде розглядати претензії сторін такого правочину. Суд може взяти до уваги таку заборону, і поставити під сумнів дійсність правочину.


"На випадок, якщо щось піде не так, варто заздалегідь обрати право країни, яка легалізувала договори щодо віртуальних активів. Закон збільшить шанси отримати захист в українському суді".


4. Кав’ярня без юрисдикції

Закон запроваджує офіційний ринок віртуальних активів – з продавцями та покупцями, які можуть мати агентів, та зареєстрованими державою торговельними майданчиками-біржами.


"Сторони можуть бути резидентами різних країн, але мають обрати право України для угоди щодо продажу акаунту".


Якщо ви маєте справу з посередником, зверніть увагу на порядок виконання контракту та спосіб вирішення спорів. Якщо спочатку оплата, а потім – передача акаунта, важливо, щоб посередник отримав доступ до всього, що має отримати покупець. У випадку обману зі сторони продавця, посередник зможе заблокувати актив на час вирішення спору. Якщо мова про монетизацію, авторські права на контент чи торговельну марку, звичайний сайт не здатен виконати цю умову.

5. Чи потрібен чек за продаж круасана?

В термінології Закону право власності на акаунт підтверджується логіном та паролем, що забезпечують доступ та розпорядження акаунтом. Однак в договорі слід деталізувати майно, яке покупець отримує разом з акаунтом:

  • контент з переліком авторських прав та гарантій;
  • дозволи від осіб на використання зовнішності та імені;
  • порядок використання торговельних марок.

Перевірте відсутність заборон для набуття активу та ризик розірвання рекламних контрактів.

6. Круасанова дієта (обмеження щодо продажу акаунтів)

Одні соцмережі не дозволяють передачу за ліцензією або придбання акаунтів (Instagram), інші – не забороняють торгівлю акаунтами (YouTube, Telegram).

Перед укладенням договору:

  1. Перевірте, чи не встановлює соцмережа обмежень.
  2. Порадьтеся з юристом, як обмеження можуть вплинути на дійсність правочину. Юрист допоможе знайти варіанти зменшити ризик як з фінансової, так і з юридичної точки зору.

7. Bon appétit

Сьогодні посередниками в торгівлі акаунтами є сайти, які обробляють платежі. Вони обіцяють підтримку, якщо виникне спір, але поки немає суду, який буде розглядати спір, не варто розраховувати на щось більше, ніж листування.


"Сумнівний статус посередника впливає на дійсність договору та здатність захистити себе. Навряд чи суд буде розглядати претензію до контрагента, про якого відомо лише аватар на сайті. Ризик: втратити гроші (якщо ви покупець) чи акаунт (якщо продавець)".


8. Продаємо круасан в новій кав’ярні

Віртуальний актив юридично став майном, тому протиправні дії щодо нього можуть бути предметом захисту в кримінальному судочинстві (наприклад, акаунт може стати об’єктом крадіжки). Якщо ви обрали українське право для договору і опинилися в суді, можна обрати позов про відновлення доступу чи навпаки зобов’язання надати доступ до акаунту.


"Тепер не треба винаходити як переконати суд, що це справжній об’єкт обороту. Сторони, які обрали українську юрисдикцію, можуть захистити договір та права, пов’язані з ним, або доходи, отримані від його продажу".


9. Податок на круасан

Закон набере чинності після внесення змін до Податкового кодексу України. За сприятливих обставин очікуємо, що Закон набере чинності вже восени 2022 р.

Продавець має цікавитись оподаткування операцій з віртуальними активами, адже він отримає прибуток і сплачуватиме податки. Частина з них не матимуть особливостей, але скоріш за все без оцінки майна не обійтись. Якщо ви резидент України – чекаємо на зміни до законодавства.

Ми будемо слідкувати за змінами та розповімо про можливості Закону про віртуальні активи, зокрема, щодо доменних імен, ігрових аватарів, NFT.

Автори: Іларіон Томаров, радник, Маргарита Толмач, юристка

Опубліковано: AIN.UA, 12 травня 2022 р.

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

21/07/2021

Стаття доступна англійською мовою

Дар'я Ромащенко, Іларіон Томаров

29/06/2021

Податковий кодекс України передбачає, що до доходу фізичної особи платника єдиного податку не можуть включатися роялті. Відтак, фізична особа-підприємець на третій групі не має змоги декларувати роялті від нерезидента серед доходів спрощенця і платити 5% єдиного податку...

Іларіон Томаров, Тетяна Бережна