публікації

Навігатор законодавчих змін. Антифорстолінг, або які податкові зміни несе ресурсний законопроєкт для тютюнової галузі?

17/09/2021

Остап Семерак

Партнер

Публічна адвокація

Тетяна Бережна

Радниця, адвокатка

Антикорупційні питання,
Національний судовий процес,
Оподаткування,
Податкові спори

Резонансний «ресурсний» законопроєкт 5600 про внесення змін до податкового законодавства цього тижня перебуває на розгляді в податковому комітеті Парламенту. До другого читання обговорюються 11 319 поправок, які були подані депутатами після прийняття законопроєкту у першому читанні.

Однією з найбільш важливих пропонованих змін для тютюнової галузі є антифорстолінгові заходи.

Що таке форстолінг?

Форстолінг — це накопичення на складах у виробників тютюнових виробів із акцизними марками, що були придбані до підвищення ставок акцизного податку.

Відповідно до норм податкового законодавства в Україні акциз на тютюнові вироби підвищується на 20% щороку. Відтак, держава запроваджує антифорстолінгові заходи, щоби унеможливити накопичення на складах у виробників тютюнових виробів з акцизними марками, придбаними до підвищення акцизу.

Чинний Податковий кодекс вже передбачає антифорстолінговий захід — держава обмежує розміри закупівлі акцизних марок виробниками.

Зокрема, до 31 грудня 2029 року місячний обсяг закупівлі виробниками та/або імпортерами акцизних марок не може перевищувати 115% середньомісячного обсягу реалізації продукції виробниками та/або імпортерами за попередні три місяці.

Які нові антифорстолінгові заходи пропонує законопроєкт 5600?

Натомість, законопроект 5600 дещо посилює такий спосіб боротьби з форстолінгом. Проєкт закону пропонує додатково встановити спеціальний коефіцієнт 1,5 до акцизного податку за реалізацію тютюнових виробів при перевищенні 115% від середньомісячного обсягу реалізації або імпорту продукції за попередні 9 місяців.

На нашу думку, такий розмір коефіцієнта не є економічно обґрунтованим, враховуючи щорічне підвищення акцизу на тютюнові вироби на 20%. Більше того, якщо ці зміни будуть прийняті, бізнесу доведеться штучно зменшувати обсяги реалізації тютюнових виробів, що у свою чергу є обмеженням гарантованої законодавством свободи підприємницької діяльності.

Антифорстолінгові заходи є розумним та необхідним інструментом держави для гарантування стабільних бюджетних надходжень. Водночас, запроваджувати коефіцієнти для обмеження накопичення запасів тютюнових виробів необхідно на рівні темпу зростання податкових ставок.

Численні зміни, які пропонує законопроєкт 5600, стосуються металугії, сільского господарства, нерухомості, спрощеної системи оподаткування, податкового адміністрування тощо. У наступних випусках навігатора ми інформуватимемо вас про статус розгляду законопроєкта та про інші сфери, які він регулює.

Опубліковано: НВ.Бізнес, 17 вересня 2021 р.

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

08/10/2021

У разі схвалення законопроєкта 5600 Верховною Радою у нинішній редакції державний бюджет може отримати додаткові ресурси, а промисловість — втратити кошти та мотивацію для модернізації. Українські підприємства, які в процесі своєї діяльності викидають в повітря вуглекислий газ, зобов’язані сплачувати податок на його викиди...

Остап Семерак, Тетяна Бережна

30/09/2021

Верховна Рада продовжує розглядати «ресурсний» податковий законопроєкт 5600, який пройшов перше читання і найближчим часом може бути прийнятий у цілому. У одному з попередніх випусків навігатора ми писали, яким чином Законопроєкт 5600 впливає на тютюнову галузь. Проте одна з ключових новел законопроєкту стосується всіх компаній — платників податків.

Остап Семерак, Тетяна Бережна