публікації

Як Україні не втратити привабливість для нафтогазових інвестицій?

13/07/2020

Олег Альошин

Партнер, адвокат

Енергетика та природні ресурси,
Міжнародний арбітраж

Як і весь світ, Україна зазнає впливу кризи на ринках енергетичних ресурсів, викликаної зниженням їх споживання через заходи боротьби з COVID-19. Крім того, криза поглиблюється локальними чинниками — наприклад, надтепла зима вплинула і на український, і на європейський ринки природного газу, які відреагували падінням цін, яке триває дотепер.

Що важливо зробити уряду України, щоб не втратити стратегічних інвесторів під час кризи.

Для інвесторів розвиток нових проектів в кризовий період є більш ризиковим, аніж в період розвитку, проте обіцяє більші прибутки у майбутньому. Уряд України вже вкотре анонсує нові заходи для підтримки вітчизняних та іноземних інвесторів, проте окрім економічних показників прибутковості інвестицій, інвестори все більше звертають увагу на інвестиційний клімат в Україні — в тому числі, послідовність інвестиційної політики, передбачуваність реформ та стабільність норм, на які опираються інвестори при визначенні дохідності. Ініціативи щодо перегляду зелених тарифів також не додають впевненості у майбутньому.

Як уряд України може привернути увагу та довіру інвесторів?

Попри зниження споживання та падіння цін на природний газ, український ринок потребує нарощення власного видобутку. Так, за 2019 рік в Україні спожито майже 30 мільярдів кубічних метрів газу. З них дві третини, тобто 20 мільярдів кубічних метрів, було видобуто в Україні, решта — імпортовано. При чому 4,6 мільярдів газу видобули приватні видобувні компанії, а весь інший обсяг — державні підприємства.

Отже незважаючи на те, що у 2020 році можна очікувати подальшого падіння споживання газу, орієнтовно третина всього ринку газу все ще залежатиме від імпорту з Європи — якщо Україна не розвиватиме власний видобуток. Тобто майбутній інвестор має шанс прийти на український ринок, який вже має сформований попит на видобутий інвестором газ — однак лише за умови, що ціна такого газу буде конкурентоспроможною у порівнянні з ціною імпорту та дозволить отримувати прибуток, вартий ризикової інвестиції.

27 травня урядом було презентовано Програму стимулювання економіки для подолання наслідків епідемії COVID-19. Попри «карантинну» назву, програма пропонує заходи, які будуть направлені на розвиток енергетики в цілому.

Для видобувної галузі, вона вбачає три зміни щодо рентних ставок на видобування, а саме встановлення: (1) стимулюючої ставки ренти для природного газу, нафти та конденсату протягом п’яти років з дня початку буріння свердловини — однак розмір стимулюючої ставки наразі не відомий; (2) ставок ренти для нафти та конденсату у розмірі 12% та 6% (порівняно з чинними ставками 31% на видобування нафти та конденсату на глибині до 5000 метрів, та 16% - на глибині понад 5000 метрів відповідно); та (3) ренти для нетрадиційних покладів вуглеводнів на рівні не вище 2%.

Зниження ставок ренти для газу, нафти та конденсату на п’ять років може стати значним економічним стимулом для інвесторів у видобувну галузь, оскільки в період кризи за чинної рентної ставки (29% для покладів газу на глибині до 5 тис. метрів, та 14% - понад 5 тис. метрів) інвестори переглядають економічні моделі запланованих проєктів. Водночас, активними залишаються інвестори, які мають намір інвестувати через укладення угод про розподіл продукції, прибутковість яких значно менше залежить від розміру ренти.

А окрема стимулююча ставка для нетрадиційних покладів вуглеводнів може відновити інтерес видобувних компаній до розвідки та розробки родовищ сланцевого газу, проєкти щодо якого були поступово зупинені в Україні внаслідок зовнішньої агресії та падіння цін на викопне паливо у світі.

На сьогодні в Україні вже впроваджене стимулююче регулювання для нових газових свердловин — 12% для видобутку на глибині до 5 тис. метрів, та 6% - на глибині понад 5 тис. метрів. Така стимулююча рента діятиме з початку 2018 року та до кінця 2022 року. При чому запроваджуючи таку стимулюючу ставку, держава у відповідному положенні Податкового Кодексу прямо встановила, що такий розмір стимулюючої ставки не може бути збільшений, а також до неї не можуть застосовуватися коригуючі коефіцієнти або інші механізми, що призведуть або можуть призвести до фактичного збільшення розміру податкових зобов’язань з рентної плати.

Подібний принцип варто застосувати і до будь-якої нововведеної стимулюючої ставки ренти — закріплення прямого зобов’язання України щодо незмінної ставки надасть інвесторам більше можливості захистити свої права у разі порушення зобов’язання Україною, тож потенційно, і більше впевненості у надійності інвестиції.

І наостанок, привабливим інструментом інвестування у видобування нафти і газу залишатимуться угоди про розподіл продукції, оскільки для таких проєктів рентна ставка є нижчою — 1,25% для газу та 2% для нафти та конденсату. Дохідність проекту для держави забезпечуватиметься за рахунок передачі державі погодженої частки продукції так, як погоджено в угоді. Крім того, для угод про розподіл продукції наразі діє стабілізаційна норма, яка передбачає, що до прав і обов’язків інвестора буде застосовуватися законодавство, чинне на момент укладання угоди, за деякими винятками. Наразі Україна перебуває в процесі підписання 12 угод про розподіл продукції - дев’ять з них укладатимуться за результатами конкурсу, завершеного майже рік тому, ще три — з переможцями конкурсу, визначеними наприкінці квітня цього року.

Отже. Знижені ставки ренти для газу, нафти та конденсату можуть привабити інвесторів у видобувну галузь, оскільки вони зміцнять рентабельність для тих проєктів, які через падіння цін на викопні види палива знаходяться у «підвішеному стані». До того ж, можна очікувати поступового підвищення цін на енергоресурси після відміни карантинних заходів, щоправда для газу в Україні та Європі нижчі ціни можуть триматися довше — через м’яку зиму, сховища газу навесні 2020 року були заповнені непроданим газом більше, ніж зазвичай.

Однак для приваблення інвесторів потрібні не тільки вигідні економічні умови, а і низькі ризики непередбаченого зниження дохідності чи навіть втрати інвестиції. Уряд України повинен комунікувати, що будь-які стимули запроваджуються на чітко визначений строк та не можуть бути відкликані чи змінені передчасно. Для цього нові положення у відповідних законах (у випадку з рентою зміни мають бути внесені до Податкового кодексу) повинні містити прямі вказівки, що Україна зобов’язується не змінювати стимулюючі ставки чи інші гарантії впродовж встановленого строку.

Опубліковано: НВ Бізнес, 13 липня 2020 р. 

Автори: Олег Альошин, Тетяна Ревуцька

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

19/06/2025

Повномасштабна військова агресія Російської Федерації проти України спричинила для українського бізнесу значні втрати. Шукаючи ефективні правові механізми відшкодування, низка компаній подала позови до українських судів проти РФ про стягнення завданої шкоди, розраховуючи згодом домогтися визнання та примусового виконання таких рішень в іноземних юрисдикціях.

Олег Альошин, Іван Явнич, Таїса Поетова

08/11/2021

Стаття доступна англійською мовою

Олег Альошин