публікації

Анулювання реєстрації платника ПДВ: як боротися з негативними наслідками?

12/08/2019

Тетяна Бережна

Радниця, адвокатка

Антикорупційні питання,
Національний судовий процес,
Оподаткування,
Податкові спори

Статус платника ПДВ передбачає не лише обов’язок сплачувати грошові зобов’язання до бюджету, а й можливість формувати податковий кредит та претендувати на бюджетне відшкодування. Таким чином, відносини у сфері ПДВ є полем для зловживання з боку недобросовісних платників податків.

Не тільки в Україні, але в інших державах бюджети недоотримують мільярди євро надходжень внаслідок шахрайства з ПДВ. Тому податкові органи здійснюють суворий контроль за дотриманням законодавства щодо справляння цього податку. Одним з механізмів запобігання зловживанням є анулювання реєстрації платника ПДВ, яке дозволяє зменшити кількість неактивних у своїй діяльності підприємств-платників – а отже, кількість претендентів на бюджетне відшкодування та інші пов’язані зі статусом платника переваги.

Далі у цій статті буде йти мова про анулювання реєстрації платником ПДВ, про те, як діяти, коли вашу реєстрацію анулювали за ініціативою податкового органу, та як боротися з негативними наслідками такого анулювання.

Анулювання реєстрації платника ПДВ: підстави

Анулювання реєстрації платником ПДВ може бути добровільним (за ініціативою самого платника) та за ініціативою контролюючого органу. Самостійно платник податку може подати заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна сума від здійснення ПДВ-операцій, яка була сплачена платнику протягом останнього року, є меншою за 1 млн грн.

Існує декілька підстав для анулювання як за заявою платника, так і за самостійним рішенням контролюючого органу, і вони стосуються припинення або ліквідації платника податку, визнання недійсними його установчих документів, а також реєстрації його як платника єдиного податку тієї групи, умови якої не передбачають сплати ПДВ. 

Підставами анулювання реєстрації платника ПДВ з ініціативи податкового органу є неподання декларацій з податку на додану вартість та подання декларацій із показниками, які свідчать про відсутність постачання або придбання товарів чи послуг протягом 12 послідовних податкових місяців. 

Податковий орган повинен підтвердити належними документами - довідкою про подання або неподання платником декларацій та (або) реєстром податкових декларацій (податкових розрахунків) відповідно. Довідка підтверджує неподання декларацій, а реєстр – подання декларацій із нульовими показниками. Недотримання податковим органом формальних вимог – анулювання реєстрації на підставі неналежного підтвердного документа – один із аргументів для скасування рішення податкового органу про анулювання реєстрації платником ПДВ.

Отримали рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ: що тепер?

З нашого досвіду, податкові органи можуть безпідставно прийняти рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, навіть коли декларації з ПДВ не свідчать про відсутність постачання або придбання товарів чи послуг протягом минулого року. Очевидно, це один зі способів не дати платнику ПДВ скористатися у подальшій діяльності сформованим на момент анулювання податковим кредитом та правом на бюджетне відшкодування ПДВ.

Днем анулювання реєстрації за рішенням контролюючого органу є день прийняття такого рішення. З цього моменту платник податку не може формувати податковий кредит, складати податкові накладні та подавати уточнюючі розрахунки до декларацій. Однак обов’язок подати останню декларацію платник податку все ще має, тільки уже в паперовій формі, адже електронний кабінет з моменту анулювання не працюватиме.

Оскільки податковим періодом для сплати податку на додану вартість є місяць, строком подання останньої декларації буде 20 календарних днів, які настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. При цьому за основу береться базовий період. Тобто навіть якщо рішення про анулювання реєстрації платника датується днем, який припадає не на кінець місяця (наприклад, 12 січня), строк обчислюватиметься саме від останнього календарного дня цього місяця (від 31 січня), а не від дати анулювання. На цьому етапі платник податку може відобразити у декларації податковий кредит за вже зареєстрованими податковими накладними. 

Як не втратити податковий кредит та побороти інші негативні наслідки анулювання?

Як зазначалося вище, рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації платника часто стає неприємною несподіванкою для бізнесу, адже у деяких платників на момент анулювання сформований податковий кредит, і виникає питання, чи не втратять вони своє право на те, щоб ним скористатися.

З одного боку, у разі якщо за результатами останнього звітного (податкового) періоду особа має право на отримання бюджетного відшкодування ПДВ, таке відшкодування повинне здійснюватися, незалежно від того, чи на момент відшкодування особа буде зареєстрована як платник податку.

З іншого боку, якщо платник податку включив суми податку за купівлею товарів, послуг чи необоротних активів до складу податкового кредиту і не використав ці товари або послуги у господарській діяльності, платник повинен здійснити так званий «умовний продаж» відповідно до пункту 184.7 статті 184 Податкового кодексу України. При «умовному продажі» платник податку зобов'язаний визначити податкові зобов'язання по таких товарах, послугах, необоротних активах, виходячи із їхньої звичайної ціни. У результаті ця процедура призводить до втрати платниками великих сум податкових кредитів без можливості використати ці суми в подальшій господарській діяльності.

Якщо в таких умовах платник не виконає обов’язок щодо «умовного продажу», то існує ризик проведення податкової перевірки і донарахування йому зобов’язань із ПДВ. Як свідчить судова практика, у разі скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ будь-які негативні наслідки такого рішення не можуть настати, і тому «донараховані» податкові зобов’язання не підлягатимуть сплаті.

Таку ситуацію аналізував Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 22.06.2016 р. у справі № К/800/50552/15. Після анулювання реєстрації платника ПДВ податковий орган провів податкову перевірку, під час якої встановив, що платник податку не здійснив так званий «умовний продаж», і надіслав податкове повідомлення-рішення, яким збільшив його грошові зобов’язання з ПДВ. Паралельно в іншій справі цей же платник оскаржив рішення про анулювання його реєстрації платником ПДВ і визнав рішення незаконним. З огляду на це, Вищий адміністративний суд України підтвердив, що незаконне анулювання реєстрації платника ПДВ жодних правових наслідків (як-то обов’язок здійснити «умовний продаж», сплатити донарахування) мати не могло, і скасував податкове повідомлення-рішення. 

Відтак, необґрунтоване анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативною податкового органу – це ще не привід опускати руки. Паралельне оскарження рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ та податкового повідомлення-рішення, отриманого внаслідок такого анулювання, може стати успішним способом відновити свою реєстрацію платника ПДВ, продовжити господарську діяльність у звичному режимі та сплачувати ПДВ відповідно до законодавства.

Опубліковано: Юридична Газета

Автори: Тетяна Бережна, Анна Яцишин

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

05/03/2018

Тетяна Бережна для "ЮрЛіги"

Тетяна Бережна

26/01/2016

01 січня 2016 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» №909-VIII («Закон»).

Андрій Стельмащук, Тетяна Бережна