публікації

Електронна декларація за 2019 рік: місія здійсненна

18/02/2020

Анатолій Пашинський

Радник, адвокат, PhD

Антикорупційні питання,
Корпоративне право,
Приватні клієнти та управління приватним капіталом

Йоганн Вольфганг фон Гете сказав: "Той, хто неправильно застібнув перший ґудзик, вже не застібнеться як слід". Хоча великий Гете навряд чи мав на увазі електронне декларування, ця цитата дуже влучно характеризує важливість правильного початку для успіху усієї справи. Багаторічний досвід е-декларування свідчить, що найскладнішим є не безпосереднє заповнення електронної форми на сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), а саме процес попереднього збору усієї необхідної інформації.

Запропоновані нижче кроки допоможуть правильно підготуватись до подання електронної декларації у 2020 році з мінімальними витратами часу і зусиль. У процесі підготовки ми рекомендуємо робити нотатки щодо кожного пункту, а також сформувати для себе окрему папку з копіями усіх документів. Це не лише суттєво спростить саме заповнення декларації, а й дозволить мати необхідні папери під рукою у випадку проведення повної перевірки НАЗК чи журналістських розслідувань.

  1. Отримати електронний цифровий підпис (ЕЦП)

Для входу в особистий кабінет декларанта необхідно отримати електронний цифровий підпис в акредитованому центрі сертифікації ключів (АЦСК органів юстиції, ІДД ДПС тощо). Подати заявку та здійснити оплату за послугу можна в електронному вигляді. Однак для отримання ЕЦП потрібно буде особисто з’явитись до офісу установи. Зручною альтернативою є деякі сервіси онлайн-банкінгів (наприклад Приват24), які дозволяють своїм клієнтам миттєво згенерувати ЕЦП в онлайн-режимі.
 
Якщо Ви вже маєте ЕЦП та зареєстровані в системі, варто додатково перевірити строк дії Вашого ЕЦП. Строк дії ЕЦП залежить від місця його отримання та може складати від 1 до 3 років. Перевірити кінцевий термін дії ЕЦП можна на сайті відповідного АЦСК або в особистому кабінеті декларанта.

  1. Зареєструватись в особистому кабінеті декларанта

Після отримання ЕЦП необхідно пройти процедуру онлайн-реєстрації в Єдиному державному реєстрі декларацій на сайті НАЗК. Під час реєстрації важливо вказувати правильний e-mail, оскільки саме на нього прийде посилання з підтвердженням.

Якщо Ви вже зареєстровані в системі та термін дії ЕЦП ще не закінчився, Ви зможете безперешкодно увійти в особистий кабінет.

  1. Визначитись з колом осіб, що належать до членів сім’ї

В електронній декларації повинна міститись повна інформація про майно, доходи, витрати та зобов’язання не лише самого суб’єкта декларування, а й членів його сім’ї. Часто суб’єкти декларування припускаються помилок і зазначають як членів сім’ї усіх споріднених осіб відповідно до Сімейного кодексу (батьків, дітей, братів і сестер, навіть тещу). Разом з тим, для цілей е-декларування членами сім’ї вважаються лише ті особи, що підпадають під визначення "члена сім’ї" в розумінні Закону "Про запобігання корупції" та п. 27 Роз’яснень НАЗК від 13.02.2020 р. №1. 

Так, чоловік/дружина декларанта та його діти віком до 18 років за будь-яких обставин вважаться членами сім’ї незалежно від спільного проживання з суб’єктом декларування. Будь-які інші особи для цілей заповнення декларації за 2019 рік вважаються членами сім’ї лише у разі, якщо вони станом на 31.12.2019 або сукупно протягом не менше 183 днів у 2019 році спільно проживали з декларантом, були пов’язані з ним спільним побутом та мали взаємні права і обов’язки, що мають характер сімейних. У разі відсутності хоча б однієї з цих ознак особа не може вважатись членом сім’ї суб’єкта декларування. Приміром, декларант може спільно проживати з третьою особою в гуртожитку та мати з нею спільний побут, проте якщо їх відносини не мають характеру сімейних, така особа не буде вважатись членом його сім’ї для цілей декларування.

Неправильне визначення кола членів сім’ї на початку заповнення декларації призводить до того, що у декларації не відображено активи осіб, які підлягали декларуванню, чи навпаки – відображені активи родичів, які не мали вказуватись в декларації. В обох випадках декларація міститиме недостовірні відомості, що може стати підставою для притягнення суб’єкта декларування до відповідальності.

  1. Систематизувати усі документи на нерухомість 

Декларуванню підлягають усі об’єкти нерухомості, що належать суб’єкту декларування і членам його сім’ї (1) на праві власності станом на 31.12.2019 або (2) на праві користування станом на 31.12.2019 або протягом сукупно не менше 183 днів у 2019 році. 

У першу чергу варто перевірити інформацію про себе і членів сім’ї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Реєстр дозволяє в онлайн-режимі за 33 грн. згенерувати довідку про нерухоме майно будь-якої особи. У той же час слід пам’ятати, що Реєстр не підтягує дані про об’єкти, набуті у власність до початку 2000-х років. Тому не варто лякатись, якщо у довідці не виявиться інформації про приватизовані у 1990-х квартири чи земельні ділянки. 

Після перевірки даних в Реєстрі варто перейти до збору усі правовстановлюючих документів на квартири, будинки, ділянки та інші об’єкти нерухомості. До таких документів належать виписки з реєстрів, свідоцтва про право власності, державні акти на землю та інші офіційні документи, які дозволяють точно встановити власника, дату набуття майна та його характеристики. Для коректного заповнення інформації про вартість об’єкта потрібно буде знайти договір, на підставі якого Ви набули право власності на відповідне майно. Не слід також забувати про об’єкти незавершеного будівництва чи інвестиції у квартири в новобудовах, що мають декларуватись в окремому розділі. 

Якщо у минулому Ви вже подавали електронну декларацію, при заповненні декларації за 2019 рік в особистому кабінеті декларанта варто скористатись кнопкою «Створити нову декларацію на основі цієї». Якщо Ви заповнюєте нову декларацію на тому ж комп’ютері та не очищали кеш браузера, більшість даних про Ваше майно автоматично підтягнеться з попередньої декларації. 

  1. Зібрати інформацію про транспортні засоби 

У декларації мають вказуватись транспортні засоби, які належали декларанту чи члену його сім’ї (1) на праві власності станом на 31.12.2019 або (2) на праві користування станом на 31.12.2019 чи протягом сукупно не менше 183 днів у 2019 році.

Правильно задекларувати усі необхідні дані про автомобіль допоможе техпаспорт та відповідний договір купівлі-продажу або довідка-рахунок. Якщо Ви оформлювали на себе авто після 2013 року, інформацію про нього можна безкоштовно перевірити в Єдиному державному реєстрі МВС.

  1. Інвентаризувати цінне рухоме майно вартістю понад 192 100 грн.

Якщо у суб’єкта декларування або членів його сім’ї станом на 31.12.2019 чи протягом 183 днів у 2019 році було у власності чи користуванні цінне рухоме майно вартістю понад 192 100 грн., таке майно необхідно буде відобразити в декларації. До об’єктів цінного рухомого майна відносяться ювелірні прикраси, годинники, твори мистецтва та інші аналогічні речі. Для декларування вартості цінного рухомого майна рекомендуємо відшукати фіскальні чеки або договори на придбання такого майна.

Дані про вартість цінного рухомого майна і дату його набуття можна декларувати, якщо право на таке майно було набуте до подання Вами першої електронної декларації.

  1. Виписати перелік юридичних осіб

Перед поданням декларації слід виписати всі належні декларанту та членам його сім’ї частки у статутному капіталі юридичних осіб, а також цінні папери (акції, облігації тощо) станом на 31.12.2019. Інформацію про корпоративні права в українських юридичних особах можна додатково перевірити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

Юридичні особи, в яких декларант або члени сім’ї мають принаймні 25% голосів чи незалежно від формального володіння корпоративними правами можуть здійснювати вирішальний вплив, необхідно виписати окремо для декларування в спеціальному розділі про бенефіціарних власність. 

  1. Згадати про нематеріальні активи

Закон зобов’язує декларувати нематеріальні активи (винаходи, авторські права, криптовалюти, торгові марки тощо) суб’єкта декларування та членів його сім’ї станом на 31.12.2019. Інформацію про більшість видів нематеріальних активів можна отримати на сайті Укрпатенту

  1. Порахувати доходи за рік

Декларуванню підлягають будь-які доходи суб’єктів декларування та членів його сім’ї за принципом "до копієчки". До найбільш розповсюджених джерел доходів належить заробітна плата, ФОП, доходи від продажу майна та банківські відсотки. 

З’ясувати офіційні доходи суб’єкта декларування допоможе Електронний кабінет платника на сайті ДПС. Декларант з використанням ЕЦП може увійти в особистий кабінет і замовити інформацію про свої доходи за 2019 рік. Відповідні відомості надаються в електронній формі протягом доби. Аналогічну інформацію у своєму особистому кабінеті може отримати кожен з членів сім’ї суб’єкта декларування, який має ЕЦП. 

Слід пам’ятати, що довідка ДПС містить інформацію не про всі доходи декларанта – так, у ній може не бути даних про окремі категорії неоподатковуваних доходів чи банківські відсотки. Такі доходи доведеться згадувати і систематизовувати самостійно. 

  1. Зібрати інформацію про грошові активи

Грошові активи (гроші на рахунках, готівка, позичені кошти) вказуються в декларації у разі, якщо їх сукупна вартість станом на 31.12.2019 перевищує 96 050 грн. Ця порогова сума рахується окремо для декларанта і кожного члена сім’ї. Для прикладу, якщо у декларанта є активи на суму 100 тис. грн., а у його дружини – лише на суму 45 тис. грн., декларувати слід тільки активи суб’єкта декларування.

Для отримання інформації про кошти на банківських рахунках слід звернутись до відповідних банківських установ з проханням надати інформацію про залишок на кожному рахунку станом на 31.12.2019. Такий запит можна подати через персонального менеджера, гарячу лінію або у відділенні банку. Деякі банківські установи мають онлайн-банкінг, що дозволяє самостійно отримати необхідну інформацію в особистому кабінеті.

Перед заповненням розділу про грошові активи слід також згадати про суми, які передавались у борг та не повернуті станом на 31.12.2019. Ну і звісно – не забувайте заглянути під матрац перед декларуванням готівкових коштів.

  1. Отримати від банку реквізити усіх рахунків

Нововведенням у цьому році стало декларування банківських рахунків та сейфів, які перебували у користуванні суб’єкта декларування (членів його сім’ї) станом на 31.12.2019 чи протягом не менше 183 днів у 2019 році. Декларувати доведеться IBAN-номер кожного рахунку, його валюту, а також осіб, які відкрили рахунок та мають право ним розпоряджатись. Усі ці дані можна отримати за запитом від співробітників банку.

  1. Пригадати про значні борги та кредити 


У декларації необхідно зазначати такі фінансові зобов’язання декларанта і членів сім’ї:

  • позику (кредит), отриману в 2019 році, якщо вона перевищує 96 050 грн.;
  • позику (кредит), отриману до 2019 року, заборгованість по якій на 01.01.2019 перевищувала 96 050 грн.; 
  • розмір коштів, сплачених на погашення такої позики (кредитів), а також непогашений залишок на 31.12.2019;
  • інші фінансові зобов’язання (окрім позик і кредитів), які станом на 31.12.2019 перевищують 96 050 грн.

Усю вказану інформацію можна отримати з договорів, банківських виписок, квитанцій про оплату, розписок та інших боргових документів. 
 

  1. Скласти перелік видатків і правочинів на суму понад 96 050 грн.

Суб’єкт декларування повинен задекларувати усі свої видатки за 2019 рік, одноразовий платіж по яким перевищував 96 050 грн. (наприклад купівля квартири, придбання туристичної путівки тощо). Декларант також має вказати будь-які інші правочини, внаслідок яких у нього в 2019 році виникло чи припинилось право власності на актив вартістю понад 96 050 грн. У нагоді тут можуть стати фіскальні чеки, платіжні доручення та тексти договорів.

  1. Згадати про роботу за сумісництвом

Суб’єкт декларування має вказати в декларації інформацію про роботу, яку він виконував за сумісництвом у 2019 році. Відомості про таку роботу декларуються незалежно від тривалості періоду, протягом якого особа працювала за сумісництвом. Для прикладу, якщо декларант працював викладачем за сумісництвом протягом 3 місяців у 2019 році і станом на 31.12.2019 вже звільнився, така робота все одно підлягає декларуванню. 

  1. Пригадати про членство в неприбуткових організаціях

У декларації необхідно вказати неприбуткові організації (громадські об’єднання, благодійні фонди тощо), де декларант був членом або входив до складу керівних органів на 31.12.2019. 

На жаль, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не обліковується інформація про актуальний перелік членів неприбуткових організацій. Якщо Ви маєте сумніви з приводу членства у тій чи іншій організації, рекомендуємо звернутись до її керівництва з відповідним запитом. 

Якщо Ви послідовно пройшли усі 15 кроків та зібрали необхідні документи, заповнення електронної декларації перетвориться з надскладного завдання на суто технічне питання. При цьому слід пам’ятати найголовніше правило декларування, яке більшість декларантів засвоїли на своєму гіркому досвіді – з поданням декларації не варто відтягувати.

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

24/07/2023

Як відсутність електронного декларування в Україні ставить під загрозу кредити від МВФ та євроінтеграційний рух.

Анатолій Пашинський

01/06/2023

У цій науковій статті аналізуються положення Регламент ЄС №2016/1103 щодо посиленого співробітництва у сфері юрисдикції, застосовного права, визнання і виконання рішень з питань режимів майна подружжя. Автори розкривають історичні передумови розробки і правові підстави прийняття Регламенту ЄС №2016/1103 у 2006-2016 роках. Також у статті проводиться комплексний аналіз колізійних норм Регламенту для режимів майна подружжя, а саме опцій для вибору застосовного права сторонами та колізійних прив’язок, що застосовуються у разі відсутності обраного права. Автори приходять до висновку, що попри критику окремих положень Регламенту, його прийняття є поворотним моментом у європейському та міжнародному сімейному праві.

Анатолій Пашинський