І. Караємо і заробляємо: подвійна мораль держави
У 2024 році в Україні зареєстровано понад 1600 кримінальних проваджень за фактами створення та поширення порнографічної продукції (ст. 301 Кримінального кодексу України). Відповідні дані оприлюднені на сайті Офісу Генерального прокурора.
Моделі OnlyFans, які розповсюджують відвертий контент, також потрапляють під дію цієї статті.
Зокрема, вироком Шевченківського районного суду м. Львова від 14 листопада 2024 року у справі № 466/8944/24 модель OnlyFans засуджена до трьох років позбавлення волі за поширення інтимних селфі. Аналогічний вирок було винесено її «колезі» з Кременчука (справа № 524/1868/23).
Попри те, що поширення порнографічного контенту на OnlyFans вважається злочином і перебуває під наглядом правоохоронців, податкова служба також вирішила не стояти осторонь - і тепер намагається отримати свою частку у вигляді податків з такої діяльності.
З цією метою у вересні 2024 року податкова отримала інформацію від Fenix International Ltd (оператора платформи OnlyFans) про доходи українських моделей і почала надсилати їм запити.
ІІ. Чого вимагає податкова'
В запитах, адресованих моделям OnlyFans, податкова вимагає:
- уточнити суми грошових надходжень;
- задекларувати доходи;
- сплатити відповідні податки.
Якщо особа не є підприємцем (ФОП), вона має сплатити 18% податку на доходи та 5% військового збору (доходи, отримані за період до 01.01.2025, оподатковуються за попередньою ставкою військового збору — 1,5%). Якщо ж модель працює як ФОП 3-ї групи, то сплачує 5% єдиного податку, ЄСВ - 22% мінімальної зарплати і 1 % військового збору.
ІІІ. Податкові перевірки: дедлайни та ризики
Відповідь на запит податкової має бути надана протягом 15 робочих днів з дня його отримання.
Ті, хто ігнорують запити податкової та відмовляється добровільно сплачувати податки з доходів на OnlyFans, потрапляють під приціл податкових перевірок.
В результаті перевірок їм нараховуються не лише податкові зобов’язання, а й штрафи - від 10% до 25% суми несплаченого податку, а також пеня - 120% річної облікової ставки НБУ за кожен день прострочки. Якщо податкові рішення не оскаржуються, це може призвести до блокування банківських рахунків, обмеження права виїзду за кордон, а в окремих випадках - до адміністративної або навіть кримінальної відповідальності.
Відповідно до статті 164-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за неподання податкової декларації, подання недостовірних даних або нездійснення обліку доходів і витрат (у випадках, коли це обов’язково) передбачено попередження або адміністративний штраф — від 3 до 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто від 51 до 136 гривень).
Однак якщо сума несплачених податків перевищує 4,5 мільйона гривень (станом на 2025 рік — це «значний розмір»), справа може перейти до кримінальної площини. У такому випадку особу можуть притягнути до відповідальності за статтею 212 Кримінального кодексу України — «Ухилення від сплати податків». Покарання — штраф від 10 до 25 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 170 000 до 425 000 гривень з конфіскацією.
Побоюючись таких наслідків, сотні моделей вже задекларували свої доходи та сплатили податки.
Проте, чи мають вимоги податкової під собою законні підстави? Чи обґрунтовані її запити? І головне - чи можна стягувати податки з діяльності, яка формально вважається незаконною? Спробуємо розібратися.
IV. Запити є, підстави — ні: що не так з "полюванням" на OnlyFans?
Тривалий час держава фактично не реагувала на розвиток індустрії еротичного контенту в Україні. Моделі працювали без перешкод, а правоохоронці - не заважали.
З початком 2024 року ситуація почала змінюватися.
ДПС виявила інтерес до заробітків моделей OnlyFans та звернулась до британської податкової із запитом про розкриття інформації про доходи українських користувачів платформи.
За інформацією, наданою власником платформи компанією Fenix International LTD, таких було виявлено 5 435 осіб. За три роки ці громадяни заробили 111 млн дол. і тепер, на думку податкової, мають сплатити з них податки.
Водночас, спосіб отримання такої інформації залишається непрозорим і викликає чимало питань.
Голова ДПС не надав чіткої відповіді стосовно того, на якій підставі було проведено обмін інформацією між українською і британською податковою. Водночас, з аналізу діючих міжнародних договорів таких підстав не вбачається.
Україна та Велика Британія пов’язані угодою про уникнення подвійного оподаткування, а також обидві є учасницями Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах.
Конвенція про уникнення подвійного оподаткування (статті 14 і 27) дозволяє обмін податковою інформацією щодо доходів громадян від незалежної професійної діяльності. Під такою діяльністю Конвенція розуміє винятково наукову, літературну, артистичну, художню, освітню чи викладацьку роботу, а також практику лікарів, адвокатів, інженерів, архітекторів, стоматологів і бухгалтерів.
Доходи від публікації інтимного контенту не підпадають під вищенаведений перелік.
Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах (стаття 4) дозволяє обмін інформацією між країнами лише щодо конкретних платників податків або окремих операцій. Масовий обмін даними про невизначене коло осіб цією нормою не передбачений.
Отже, залишається відкритим питання: на якій саме підставі ДПС отримала дані про українських користувачів OnlyFans?
Чому це важливо?
Згідно з п. 73.3.1 ст. 73 Податкового кодексу України податкова має право надсилати письмові запити платникам податків лише за умови, що інформація, на якій ґрунтується запит, отримана законним шляхом. У випадку, коли дані були зібрані з порушенням вимог законодавства, відповідний запит вважається необґрунтованим, а платник податків не зобов’язаний на нього відповідати.
Ігнорувати запити податкової без жодної реакції - не найкраще рішення. Доцільніше надати відповідь, у якій модель OnlyFans може офіційно звернутися з проханням роз’яснити, звідки саме були отримані відомості про її доходи. До моменту надання податковою таких пояснень запит вважається юридично необґрунтованим.
V. Сплатив податки - не спиш спокійно
Сумнівними виглядають і вимоги податкової щодо добровільного декларування та сплати податків.
Українське законодавство чітко визначає відповідальність за обіг порнографічної продукції. Відповідно до статті 301 Кримінального кодексу України, заборонено ввозити, виготовляти, зберігати, перевозити або розповсюджувати порнографічні матеріали з метою збуту. До таких матеріалів належать малюнки, фото, відео або інші зображення порнографічного змісту.
Відповідно, доходи, отримані від розміщення контенту на платформі OnlyFans, якщо він відповідає критеріям порнографічного, теоретично можуть вважатися такими, що здобуті злочинним шляхом.
У цьому контексті виникає складна правова дилема: чи можна оподатковувати доходи, отримані від кримінальної діяльності? І якщо так — чи не є добровільна сплата податків своєрідним "зізнанням", яке потім може бути використано проти самої особи?
З одного боку, податкова служба розглядає будь-які отримані доходи як об’єкт оподаткування. Іноді навіть в офіційних роз’ясненнях йдеться про необхідність декларувати "доходи з будь-яких джерел", у тому числі, якщо вони отримані через іноземні платформи. Така позиція начебто стимулює до "виходу з тіні" і легалізації економічної діяльності.
З іншого боку, відповідно до статті 209 КК України, легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, є окремим кримінальним злочином, який карається позбавленням волі на строк від трьох до дванадцяти років. Тобто, якщо держава визнає діяльність протиправною (наприклад, виготовлення порнографії з метою збуту), то офіційне декларування таких доходів може підпадати під ознаки відмивання грошей.
У судовій практиці країн ЄС та США існують різні підходи до цього питання. В окремих юрисдикціях — податкова зацікавлена в отриманні податків навіть із сумнівних джерел, у той час як кримінальні справи розглядаються окремо. В Україні ж законодавство не дає чіткої відповіді, і правозастосування в цій сфері залишається суперечливим.
Отже, для осіб, які отримують доходи на межі легального — ситуація вкрай ризикована. Декларування доходів ще не означає їх "узаконення", а податкова звітність може стати підставою для відкриття кримінального провадження. У таких обставинах потрібна не декларація, а законодавче врегулювання і чітка позиція держави, яка наразі фактично заохочує до подвійних стандартів.
VI. Перспективи?
В кінці квітня Кабінет Міністрів схвалив законопроєкт про обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи. Документ передбачає запуск автоматичного обміну інформацією між ДПС та онлайн-платформами, зокрема такими як OnlyFans. У разі прийняття такого закону, податкова зможе отримувати дані про користувачів автоматично - без потреби в окремих запитах до іноземних юрисдикцій,в тому числі Великобританії.
Законопроєкт також передбачає, що цифрові платформи отримають статус податкових агентів. Це означає, що з доходів українських користувачів автоматично утримуватиметься 10% податку: 5% - податок на доходи фізичних осіб та 5% - військовий збір. У підсумку така модель оподаткування виглядає більш вигідною для авторів контенту, ніж чинна: нині вони зобов’язані сплачувати 19,5% за минулі періоди (2020–2022 роки) та 23% - у 2025 році.
VІІ. Рекомендації
У ситуації з оподаткуванням доходів моделей OnlyFans в Україні, з огляду на правову невизначеність і потенційні ризики кримінальної відповідальності, доцільними можуть бути такі рекомендації.
1. Отримати кваліфіковану юридичну допомогу
Звернутися до юриста, що спеціалізується на податковому та кримінальному праві. Це дозволить: оцінити ризики податкових запитів; визначити межу між легальною діяльністю та потенційно криміналізованою; розробити безпечну податкову модель.
2. Не ігнорувати податкові запити — відповідати обачно
В разі надходження податкового запиту вимагати пояснень щодо джерела отримання податкової інформації, як того вимагає п. 73.3 ПКУ. Якщо інформацію здобуто з порушенням міжнародних угод або українського законодавства - вказувати на відсутність правових підстав для запиту.
3. Не декларувати доходи без аналізу правових наслідків
У разі, якщо діяльність потенційно підпадає під ст. 301 ККУ, добровільне декларування може бути кваліфіковане як легалізація злочинного доходу (ст. 209 ККУ). Це створює ризик відкриття кримінального провадження попри добросовісну сплату податків. У таких обставинах перед ухваленням рішення про декларування доходів та самостійну сплату податків варто попередньо проконсультуватися з юристом, який допоможе оцінити потенційні ризики.
4. Забезпечити адміністративний і публічний захист
У випадку тиску з боку ДПС необхідно залучитися підтримкою адвоката, який вестиме комунікацію з податковою, здійснюватиме супровід перевірок та оскарження їх результатів. Додатковим заходом захисту може бути об’єднання з іншими моделями для публічного обговорення, привернення уваги до проблеми та ініціювання законодавчих змін.
VIII. Висновок
Ситуація з оподаткуванням доходів моделей OnlyFans в Україні виявила ключову суперечність державної політики: держава одночасно криміналізує діяльність з виробництва еротичного контенту та вимагає сплати податків із доходів, отриманих від цієї ж діяльності. Такий підхід не лише створює правову невизначеність, але й фактично заганяє людей у пастку між двома кримінальними статтями — за розповсюдження порнографії (ст. 301 КК України) та легалізацію злочинних доходів (ст. 209 КК України).
Водночас механізм отримання податкової інформації також викликає сумніви в законності, з огляду на обмеження міжнародних угод і положення Податкового кодексу України. Це ставить під питання обґрунтованість вимог ДПС до громадян.
У таких умовах кожен крок — від відповіді на запит до подання декларації — повинен бути зваженим і юридично вивіреним. Самостійні дії без професійної підтримки можуть призвести до тяжких наслідків, включно з кримінальною відповідальністю.
Сучасна практика свідчить: допоки не буде чіткого правового регулювання індустрії еротичного контенту, моделі залишатимуться в зоні правового ризику, а держава — у зоні подвійної моралі. Реальним шляхом до врегулювання ситуації має стати не вибіркове покарання, а відкритий діалог, правова визначеність і законодавчі зміни.
Авторка: Наталія Мисник