ПРОЕКТИ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ
Новий Трудовий кодекс на горизонті
5 листопада 2015 року проект Трудового кодексу України1 був прийнятий Верховною Радою у першому читанні. Цей документ є довгоочікуваним, особливо роботодавцями, оскільки чинний Кодекс законів про працю було прийнято ще у 1971 році і він не відображає сучасної економічної ситуації та умов ринку праці в Україні.
Проект Трудового кодексу, в разі його остаточного прийняття, запровадить велику кількість змін до трудового законодавства, серед яких:
- письмові трудові договори;
- розширений перелік підстав для укладення строкового трудового договору;
- застосування технічних засобів для контролю за виконанням працівниками трудових обов’язків;
- можливість проведення збору інформації про попередні місця роботи працівника;
- призупинення трудових відносин;
- звільнення одиноких матерів за систематичне порушення трудових обов’язків;
- припинення трудових відносин у зв’язку з непередбачуваними обставинами (військовій дії, катастрофи, стихійні лиха, епідемії тощо);
- звільнення у випадку розголошення конфіденційної інформації;
- можливість зменшити строк повідомлення про скорочення до 1 місяця шляхом оплати додаткового 1-місячного середнього заробітку працівника;
- збільшення щорічної відпустки з 24 до 28 днів.
Очікується, що новий Трудовий кодекс України набере чинності з 1 січня 2016 року. Проект Трудового кодексу передбачає 1-річний перехідний період, протягом якого роботодавці мають привести трудові відносини з їхніми працівниками у відповідність з положеннями нового Трудового кодексу.
Верховна Рада голосувала за проект Трудового кодексу України за скороченою ad hoc процедурою. Проект Трудового кодексу України буде направлено на друге читання Верховної Ради протягом трьох тижнів.
ЗАКОНОДАВЧІ ЗМІНИ ТА РОЗ’ЯСНЕННЯ
Відповідальність за порушення прав працівників, призваних на військову службу
3 листопада 2015 року Верховна Рада прийняла Закон2, яким визначається відповідальність за порушення встановлених законом гарантій для працівників, призваних на військову службу. Існуючі гарантії передбачають збереження за працівником місця роботи, посади та щомісячної компенсації середнього заробітку.
Закон встановлює штрафи за порушення даних гарантій. Так, у разі порушення на роботодавця (юридичну особу чи фізичну особу-підприємця) накладається штраф у розмірі 13780 грн. (бл. 550 Євро) за кожного працівника, чиї права було порушено, а до посадових осіб роботодавця застосовуватиметься адміністративний штраф в розмірі від 850 до 1700 грн. (бл. 35-70 Євро).
Очікується, що Закон набуде чинності до середини грудня 2015 року.
ВПЛИВАЄ НА: Роботодавців, у яких є мобілізовані працівники та/або працівники, призвані на строкову військову службу | РИЗИКИ: Порушення встановлених законом гарантій для мобілізованих працівників та працівників, призваних на строкову військову службу | РЕКОМЕНДАЦІЇ: Забезпечити, щоб департаменти персоналу та нарахування заробітної плати слідували встановленим законом гарантіям |
Роз’яснено правила повідомлення про прийняття працівника
2 жовтня 2015 року Державна фіскальна служба України («ДФС») видала Лист3, яким роз’яснила правила повідомлення про прийняття працівника в частині повідомлень про прийняття на роботу керівників, чиї дані також подаються державним реєстраторам для занесення в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. ДФС пояснює, що роботодавці зобов’язані також повідомляти ДФС про прийняття на роботу нового керівника (директора, генерального директора тощо), не дивлячись на те, що окремий пакет документів щодо зміни директора подається державному реєстратору.
ВПЛИВАЄ НА: Усіх роботодавців | РИЗИКИ: Накладення штрафу на роботодавця в розмірі 1378 грн. (бл. 60 Євро) за кожне порушення правил про повідомлення та на посадових осіб роботодавця в розмірі до 1700 грн. (бл. 70 Євро) за кожне порушення правил. | РЕКОМЕНДАЦІЇ: Забезпечити, щоб повідомлення про прийняття на роботу нового керівника подавалось до ДФС до початку його/її роботи, не дивлячись на те, що окремий пакет документів подається державному реєстратору |
Зовнішня трудова міграція закріплена в Законі
5 листопада 2015 року Верховна Рада прийняла Закон4 із так званого «безвізового пакету», яким визначаються правові рамки зовнішньої трудової міграції. Очікується, що Закон набере чинності до середини грудня 2015 року.Закон вводить базові поняття, які стосуються зовнішньої трудової міграції (наприклад, «трудовий мігрант», «реінтеграція»), а також розділяє сфери компетенції у сфері зовнішньої трудової міграції між різними державними органами (Кабінетом Міністрів України, Міністерством праці та соціальної політики, місцевими державними адміністраціями). Прийняття даного Закону є виконанням однієї з вимог ЄС, що наближає Україну до встановлення безвізового режиму з ЄС.
Компенсація середнього заробітку працівників, призваних на строкову службу
4 листопада 2015 року Кабінет Міністрів прийняв Постанову5, якою вносяться зміни до його попередньої Постанови, яка стосується компенсації середнього заробітку мобілізованих працівників. Нагадаємо, що Законом продовжено строк дії цих гарантії з 1 року до фактичної демобілізації або закінчення особливого періоду.
Нова Постанова після її офіційного опублікування дозволить роботодавцям отримувати компенсацію за кошти, сплачені працівникам, призваним на строкову військову службу. Для порівняння, у відповідності з чинною редакцією Постанови, Міністерство праці та соціальної політики має право компенсувати лише кошти, сплачені мобілізованим працівникам. Очікується, що Постанова буде офіційно опублікована протягом найближчих днів.
ВАЖЛИВІ СУДОВІ РІШЕННЯ
Верховний Суд вказав як оцінювати відмову профспілки на звільнення працівника
1 липня 2015 року Верховний Суд України («ВСУ») ухвалив постанову6 у справі, що стосувалась звільнення за згодою профспілки. У цій постанові ВСУ висловив його правову позицію стосовно «обґрунтованості відмови профспілки на звільнення працівника». Нагадаємо, що відповідно до ч. 3 ст. 43 Кодексу законів про працю «рішення виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) про відмову в наданні згоди на розірвання трудового договору повинно бути обґрунтованим. У разі якщо в рішенні немає обґрунтування відмови в наданні згоди на розірвання трудового договору, власник або уповноважений ним орган має право звільнити працівника без згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника)».
ВСУ зазначив, що ним ніколи не тлумачилось поняття «обґрунтованості» в контексті відмови профспілки на звільнення працівника. Таким чином, у постанові від 1 липня 2015 року ВСУ розробив тест для визнання відмови профспілки обґрунтованою, зокрема:
- відмова має бути достатньо аргументованою;
- вона має бути добре аргументованою;
- відмова має містити посилання на правове обґрунтування незаконності звільнення працівника або посилання на неврахування власником фактичних обставин, за яких розірвання трудового договору з працівником є порушенням його законних прав.
ВПЛИВАЄ НА: Роботодавців, у яких є профспілка | РИЗИКИ: Визнання звільнення незаконним з поновленням працівника | РЕКОМЕНДАЦІЇ: Переконуватись, що працівники звільняються без згоди профспілки лише якщо відмова профспілки не відповідає вимогам тесту |
--------------------------------------
1 - Проект Трудового кодексу України № 1658 від 27 грудня 2014 року
3 - Лист Державної фіскальної служб України від 02 жовтня 2015 року № 20929/6/99-99-17-03-03-15
4 - Закон України «Про зовнішню трудову міграцію» від 05 листопада 2015 року
6 - Постанова Верховного Суду України від 01 липня 2015 року у справі № 6-703цс15